Shin Godzilla

Original titel: Shin Gojira Instruktør: Hideaki Anno og Shinji Higuchi År: 2016 Genre: Katastrofe, kaiju Spilletid: 119 minutter
Da et enormt monster invaderer Tokyo bliver den japanske regering nødt til at betragte det som en trussel og gøre alt for at redde hovedstaden og dens borgere. Men monstret, der får navnet Godzilla, viser sig at tilpasse sig sine omgivelser i et ekstremt tempo, så væsnet virker uovervindeligt. Myndighederne forsøger forgæves at bremse Godzillas hærgen i dagevis, mens den efterlader et spor af ravage efter sig.
Når man tænker på hvor "billig" denne film har været at lave (15 millioner dollars), så er japanerne sluppet godt af sted med den. Shin Godzilla er meget bedre end de monsterfilm, som Hollywood producerer, men det skyldes nok, at japanerne undgår at fokusere på enkeltpersoner, men gør det til en kollektiv mission at standse udyret, ligesom unødvendige elementer såsom romantik og børn er blevet udeladt (dog er den amerikanske japaner med dårlig engelsk accent et komisk indslag). Her får man at se, hvordan man fra de øverste instansers side vælger at håndtere en trussel, uden vi kommer ud blandt folket og oplever deres perspektiv. Oven i det så er effekterne i filmen virkelig flotte og realistiske. Især da Godzilla gør brug af sin laserstråle til at skære bygninger midt over. Desværre er der ikke så mange nationale vartegn, som der har været i de ældre film. Det ville for eksempel have været oplagt at inddrage Tokyo Skytree, som Godzilla aldrig har ødelagt. Godzilla er desuden kun computeranimeret i starten af filmen, hvor det faktisk er ret fascinerende at se den som et forvildet mellemstadie mellem fisk og øgle. Senere er det åbenlyst, at det er en robot og mand i kostume, mens computeranimationen bliver begrænset, hvilket gør den mere realistisk og i stil med de oprindelige film. Beklageligvis fylder Godzilla og dens hærgen ikke så meget af filmen - mange gange er den inaktiv eller dvælende i vandet - hvilket gør filmen en anelse lang og kedelig, for man vælger kun at se en monsterfilm af en grund: total ødelæggelse af det menneskelige samfund.
Favoritkarakter: Godzilla Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 5/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

7/10

Shin Godzilla