Lady Snowblood

Original titel: Shirayuki-hime Instruktør: Toshiya Fujita År: 1973 Genre: Action, samurai Spilletid: 96 minutter
Yukis eksistens er baseret på et enkelt mål - nemlig at hævne hendes far og bror, der blev dræbt af fire personer, længe inden hun blev født. Hendes mor nåede at dræbe en af disse, før hun blev sendt i fængsel, hvor hun senere gav liv til Yuki, hvis skæbne nu er at dræbe de tre sidste personer.
Dette er den primære inspiration til Kill Bill, så de to film minder meget om hinanden. Lady Snowblood er dog lavet flere årtier tidligere, hvilket man faktisk ikke fornemmer, for både kulisser og billedkvalitet er på et ret højt niveau. Det der afslører filmens alder er hovedsagligt kameraføringen, skuespillet og det falske blod, der er alt, alt for rødt, så det tydeligvis ligner maling. Ser man bort fra dette og forholder sig til handlingen, så er der tale om en ret god film, der i sig selv er temmelig modbydelig og viser en dyster side af det at være menneske. Selvom spilletiden er 1,5 time, så kunne der dog sagtens have været plads til mere fortælling, for det føles, som om filmen varer meget kortere tid på grund af de mange sekvenser, hvor der ikke sker så meget. Når der endelig sker noget, så er der spænding på et okay stadie, men det ville alligevel have været rart med mere action, kampsport og vold. Folk dør simpelthen alt for nemt og det er naturligvis fordi det er en kvinde iført kimono, der står for at levere drabene, hvilket medfører at man er nødt til at gøre det nemt og hurtigt. Yuki har dog trænet i hele sit liv, så hun kunne nu godt have udvist mere teknik og adræthed, end det man får at se.
Favoritkarakter: Yuki Plot: 9/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 710 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Lady Snowblood