.

Strange Circus

.

Strange Circus

.

Strange Circus

Pigen Mitsuko er datter af skolens rektor, der dog forgriber sig på hende i hjemmet, hvilket hendes mor er klar over. Da hendes mor dør, må Mitsuko således leve videre med sin fars overgreb, men hun er dog ikke andet end en karakter i en bog, der er en autobiografi såvel som fiktion.

Dette er en af de film, hvor titlen passer meget godt til handlingen, for det er en underlig film, hvilket Sion Sono jo er kendt for at producere, selvom han ironisk nok tager udgangspunkt i moderne japanske samfundsfænomener. Hans avantgarde stil er nok for meget for nogen, men det er den slags film, som man elsker på filmfestivaler, fordi der leges med publikums opfattelse af virkelighed og fantasi på visuel vis med bizarre kulisser og skøre karakterer.

Jeg tror, at Strange Circus ville egne sig bedre som bog, for som film er den på mange måder forstyrrende - først og fremmest på grund af de pædofile aspekter, men generelt fordi den er meget dyster og forvirrende. Forvirringen er dog et plus, for når film formår at foretage et eller tilmed flere plot twists, så bliver man som seer revet med i handlingen, fordi man ikke aner, hvad man skal forvente.

Det er trods alt det, Sion Sono gør bedst, for han leger med grænser og bryder dem, og derfor er hans film ikke desto mindre værd at se, fordi de i det mindste skiller sig ud og sætter sig i hukommelsen. I Strange Circus er det virkeligheden, der flyder sammen med handlingen i en bog samt forestillingerne i en kvindes hoved, og det er denne sammensmeltning, der skaber historien, hvilket i bund og grund er det, som gør den forvirrende, fordi der er så mange perspektiver, så man ikke aner, hvad der er sandt. For når det kommer til stykket er sandhed jo baseret på perspektiv.

Favoritkarakter: Yuji

7/10
Total Page Visits: 215 - Today Page Visits: 1