Tetsuo: The Iron Man

Original titel: Tetsuo Instruktør: Shinya Tsukamoto År: 1989 Genre: Gys, sci-fi Spilletid: 67 minutter
Efter at have påkørt en person på gaden bliver en helt almindelig mand ramt af en forbandelse, der medfører, at han gradvist bliver forvandlet til et monster, da metal begynder at overtage hele hans krop.
Shinya Tsukamoto er en af de mere avantgarde instruktører, hvis film ikke falder i alle folks smag, og denne film er et af hans tidlige værker, hvor han virkelig nyder friheden ved at kunne producere ud fra sine egne præmisser. Det er tydeligt, at Tetsuo: The Iron Man er en eksperimentel lavbudget-produktion, men når man endelig skal producere sådanne film, så skal de trods alt også være nogen man husker, og denne film husker man så sandelig, fordi den simpelthen er så bizar. Under filmen tænker man "hvad fanden foregår der? - efter filmen tænker man "hvad var det jeg lige så?" - men senere begynder man så at tænke over handlingen og forstå, at det ikke bare er en tosset kunstfilm. Det er virkelig en film, der får en til at stille spørgsmålstegn og overveje, og film der får en til at tænke er trods alt sjældne. De fleste har kun til formål at underholde, og det gør denne da også, men den er nok mere interessant end den er god. Musikken er af en eller anden grund medrivende, og der er nogle virkelig imponerende stop motion-effekter, og så er det tydeligt, at skuespillene er blevet castet ud fra deres udtryksevner, eftersom der kun er ganske få replikker, men derimod mange overdrevne ansigtstræk. Tsukamoto er tydeligvis glad for manga, for der er også mange tegneserie-agtige scener, og han er vist også blevet inspireret af anime-filmen Akira, hvor der tilmed også er en karakter ved navn Tetsuo. Dette betyder direkte oversat "jernmand", og selv flere årtier senere er budskabet jo interessant.
Favoritkarakter: Jernmanden Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 6/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Tetsuo: The Iron Man