The Happiness of the Katakuris

.

The Happiness of the Katakuris

.

The Happiness of the Katakuris

.

Familien Katakuri åbner et lille hotel nær Fuji-bjerget, hvor de gør klar til at byde gæster velkommen. Men alle der tjekker ind, dør under deres ophold, så familien derfor må skille sig af med ligene for at undgå, at deres hotel får et blakket ry.

Dette er en yderst bizar film. Jeg havde på forhånd ikke læst, at der var tale om en musical, så da folk pludselig begynder at synge, indså jeg, at der rent faktisk var tale om en komedie. Det stod dog nogenlunde klart fra begyndelsen, for introsekvensen er godt nok noget af det mest besynderlige, som på ingen måde viser, hvad filmen handler om - andet end at fantasi og virkelighed hele tiden glider sammen, hvilket blandt andet sker via sang.

Det specielle ved musicals er trods alt, at sange er med til at bryde grænsen mellem realisme og fiktion, så det bliver lidt nemmere at forholde sig til denne film som en stor joke. Eller rettere sagt en parodi på genren, fordi folk bryder ud i sang på de underligste tidspunkter. Der er tilmed gjort brug af ler-animation under sekvenser, hvor der har været behov for overnaturlige effekter, så alt i alt er det en fjollet film.

Der gøres tydeligt grin med klassiske musical-koncepter, og selvom filmen sådan set er baseret på en koreansk film kaldet The Quiet Family, så får man også associationer til The Sound of Music og The Rocky Horror Picture Show, idet denne film sådan set minder om en blanding af de to, hvor det idylliske møder den sorte humor. Der er dog ikke meget historie, så det er egentlig bare et morsomt bidrag fra Takashi Miike, som virkelig forstår at udforske alle genrer, og desværre er dette ikke et område, hvor han formår at stråle.

Pochi

3/10
Total Page Visits: 143 - Today Page Visits: 1