The Haunted Apartments

Original titel: Kaidan Shin Mimibukuro: Yuurei Mansion Instruktør: Akio Yoshida År: 2005 Genre: Gys, mysterie Spilletid: 93 minutter
Aimi og hendes far flytter ind i en gammel lejlighed i et boligkompleks, der viser sig at være hjemsøgt. Alle beboere skal være tilbage på grunden inden midnat, ellers vil en forbandelse ramme dem, og de vil dø.
Dette er nok en af de kedeligste J-Horror film, jeg har set, og et tydeligt eksempel på, hvordan man har forsøgt at nære sig på genrens popularitet i begyndelsen af årtusindeskiftet, for det virker ikke som en gennemtænkt film. Det lader snarer til, at man har haft et plot, og så er man gået i gang med produktionen. Der er simpelthen så meget, der ikke giver mening, og der dykkes på ingen måde ned i handlingen, som derimod bare udspiller sig på et overfladisk plan. Det er åbenlyst, at filmen kun har til formål at skræmme, men den er desværre ikke særlig uhyggelig. Effekterne er som sådan i orden, og spøgelsesskellettet er ret ulækkert, men man prøver alt for meget på at skabe en uhyggelig stemning, uden at det lykkes. Det er på mange måder en B-film uden et psykologisk aspekt, hvilket er noget af det, der gør J-Horror interessant - når man begynder at forstå grundlaget for forbandelserne. I denne film bliver hele handlingen rundet af med et temmelig spontant twist, der absolut ikke passer sammen med resten af historien, så overordnet set er det en ringe film, der gør brug af elementer, man før har set i japanske såvel som koreanske gysere.
Favoritkarakter: Takashi Plot: 6/10 Karakterer: 4/10 Skuespil: 5/10 Afslutning: 2/10 Det visuelle: 5/10 Overordnet karakter:

4/10

The Haunted Apartments