.

The Man Who Stole the Sun

.

The Man Who Stole the Sun

.

The Man Who Stole the Sun

Makoto Kido er en ung mand, der lever et dobbeltliv. Til daglig arbejder han nemlig som fysiklærer på en skole, mens han i sin fritid planlægger at fremstille sin helt egen hjemmelavede atombombe, som han vil true samfundet med.

Jeg ved egentlig ikke, om dette er en velproduceret B-film, men det føles sådan. Generelt er det sådan set en interessant film med et tiltalende plot, flotte billeder, vilde actionscener og en enorm mængde statister, så man kan se, at der er blevet investeret i filmen. Alligevel virker den på mange måder amatøragtig, hvilket især kommer til udtryk i lyden og klipningen.

Dog er der også en underliggende satirisk humor, der gør, at det nu og da bliver svært at tage filmen seriøst, men at gøre atomvåben til underholdning er trods alt også et ømtåleligt emne, som måske nok kræver lidt komik. Man kan alt i alt kalde filmen for et produkt af sin tid, fordi Japan i 1970'erne var præget af aktivistgrupper og attentater, men man kommer alrig rigtig til at forstå Makotos motivation, fordi man ikke lærer ham at kende.

Det er faktisk fedt at se, hvordan man følger Makotos dagligdag, når han går fra underviser til opfinder i sit eget hjemmelaboratorium, men hvad der helt nøjagtigt foregår i mandens hoved forbliver et mysterium. Det samme gør sig vist gældende for de fleste aktivister, for de ønsker en revolution, men har sjældent gennemtænkt formålet med denne - kun udførelsen.

Når det kommer til stykket handler filmen jo bare om en terrorist og politiets jagt på ham. Der er ikke indskrevet lige så meget psykologisk dybde som drama, og det skulle der også være en hel del af, før den mere end 2 timer lange film blev spændende. Den er interessant, men ikke spændende...

Favoritkarakter: Zero

5/10
Total Page Visits: 135 - Today Page Visits: 1