The Three Treasures

Original titel: Nippon Tanjou Instruktør: Hiroshi Inagaki År: 1959 Genre: Historisk drama, myter Spilletid: 182 minutter
Efter at guderne har skabt Japan, bliver landet befolket af mennesker, og kejserslægten Yamato forsøger at skabe en nation, da prins Yamato tager ud for at overvinde de andre klaner, der eksisterer i Japan.
Dette er en episk film på hele tre timer, og der er egentlig også tale om en japansk udgave, at de storproduktioner, der på dette tidspunkt var populære i Hollywood. Filmen blev egentlig lavet for at fejre Toho-studiets produktion nummer 1000, og derfor er det også en stjernespækket film. Personligt synes jeg dog også, at dette er med til at ødelægge filmen, fordi man har proppet den med skuespillere med store navne i stedet for at caste folk, der rent faktisk passer til karaktererne. Således mister filmen sin ånd, fordi skuespillet alt i alt er meget teateragtigt - eller 50'er-agtigt, for det var trods alt et globalt fænomen med melodramatisk skuespil i den tid. Det der gør denne film værd at se er først og fremmest, at den tager udgangspunkt i myten om Japans grundlæggelse, så man som udlænding lærer historien om Japan at kende. Det er desværre tydeligt, at filmen er henvendt japanere, der kender denne i forvejen, for det er ikke alting der bliver forklaret godt nok, og jeg havde egentlig også foretrukket en kronologisk fortælling i stedet for at der bliver sprunget i tiden og hele oprindelsen af den japanske kejserslægt bliver skippet. Hvis man interesserer sig for japansk mytologi er denne film specielt værd at se, fordi man blandt andet ser Japans skabelse samt myten om guderne Amaterasu og Susanoo. Det er dog menneskerne, der dominerer fortællingen, og denne del af filmen er en anelse handlingsløs, men fordi det er en episk film, så er der virkelig flotte kulisser og temmelig overbevisende effekter, når man tænker på, at filmen er fra 1959.
Favoritkarakter: Susanoo Plot: 8/10 Karakterer: 5/10 Skuespil: 5/10 Afslutning: 5/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

The Three Treasures