The Twilight Samurai

Original titel: Tazogare Seibee Instruktør: Yoji Yamada År: 2002 Genre: Historisk drama, samurai, romantik Spilletid: 129 minutter
Da samuraien Seibei mister sin kone, må han selv stå for at passe sine to små døtre og senile mor. En dag vender en gammel legekamerat dog tilbage i Seibeis liv og giver ham lys i hans tilværelse, men hans stilling som samurai kommer desværre i vejen for hans behov for at være et familiemenneske.
Dette er nok en af de bedste samuraifilm af en meget simpel grund: Den er realistisk. Der er ikke gjort brug af et overdramatiseret plot eller et ekstremt klimaks til at styre handlingen. Den udspiller sig i et naturligt tempo og virker hele tiden troværdig. Filmen foregår også i midten af 1800-tallet, hvor ikke alle samuraier kunne slås, så den skildrer på meget ægte vis, hvordan den virkelig var at være samurai i en periode uden konflikter. De få kampscener, der optræder i filmen, er dog velspillet og virker autentiske, men det er dagligdagen, som er i fokus, og det er sådan set også det, der gør filmen god, fordi man får et indblik i et virkeligt miljø og lærer at forstå levevis og normer fra en anden tid i en anden kultur. Således får vi også at se, hvordan drama kunne udfolde sig blandt almindelige mennesker i fortiden. Kulisserne er fantastiske, og det samme er kostumer og make-up. Skuespillet er ligeledes i top, særligt Hiroyuki Sanada, der af en eller anden grund ikke spiller lige så godt, når man ser ham i nyere Hollywood-film, der netop er præget af overdrevet dramatik og forceret action, men dette er en af de film, hvor han leverer varen.
Favoritkarakter: Seibei Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 10/10 Afslutning: 9/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

9/10

The Twilight Samurai