Traces of Sin

Original titel: Gokuroku Instruktør: Kei Ishikawa År: 2016 Genre: Krimi, mysterie, drama Spilletid: 120 minutter
Imens hans søster sidder i fængsel for at have vanrøgtet sin datter, er journalisten Tanaka i gang med at dække en uopklaret mordsag, som han dog ikke kan afholde sig fra at blive personligt involveret i, desto tættere han kommer på at finde frem til sandheden.
Dette er en af den slags film, der udgiver sig for at være det ene, før den pludselig viser sig at være noget andet. Filmen igennem bygges der op til, at det er et uopklaret mord, der udgør plottet, indtil det viser sig, at der er en grund til, at det er lige netop denne sag, Tanaka har valgt at dække. Jeg elsker den slags film, der snyder seerne ved at gøre op med forudsigeligheden, men problemet er, at det er en to timer lang film, der fortælles meget langsomt, så det virker som spildt tid, når det så endelig viser sig, at stort set intet af det, man har set, havde nogen betydning. Men sådan er ægte krimi vel nu engang. Det er bare irriterende at blive introduceret for så mange karakterer og følge så mange scener, der som sådan er unødvendige, når handlingen i virkeligheden består af noget helt andet, der kun berøres i et begrænset omfang. Jeg er ikke just glad for slutningen, der runder filmen af med en masse ubesvarede spørgsmål, hvilket da er træls, når historien netop har handlet om at besvare spørgsmål. Men som man allerede ser fra starten, så lever folk på løgne, så man aldrig kan vide, hvad der er sandheden. Skuespil og stil er egentlig i orden, men fortællingen skrider så langsomt frem, at det kan være svært at holde fokus, når man ikke ved, hvad der er relevant, og hvad der ikke er. Sådan en film som The Snow White Murder Case arbejder ud fra samme princip, men der er spænding imens, ligesom der er en dybereliggende morale. Denne films budskab er jo egentlig bare, at ikke alt er, som det ser ud til, fordi mennesker er i stand til at bedrage.
Favoritkarakter: Tachibana Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 4/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Traces of Sin