.

Train Man

.

Train Man

.

Train Man

En ung otaku lever en normal tilværelse som socialt udstødt, indtil han en dag hjælper en kvinde fra at blive forulempet i toget. Han fortæller om sin oplevelse på et onlineforum, hvor han også begynder at spørge om råd, da kvinden sender ham en takkegave.

Denne film er baseret på virkelige forumindlæg fra 2004, hvor en otaku påstod at have hjulpet en kvinde i et tog, som han så modtog en gave fra, hvorpå de to begyndte at date. Året efter blev denne film så lavet samtidig med en serie, og efter min mening er serien meget bedre, fordi man har gjort brug af kreativ frihed til at fortælle en helstøbt historie og pynte på denne ved blandt andet at have et langt større karakterregister.

Filmen er kort sagt bare tro over for den sande historie, og derfor bliver den også meget overfladisk, fordi historien er baseret på forumindlæg fortalt ud fra en enkelt persons perspektiv, så man eksempelvis slet ikke følger den kvinde, han er interesseret i, eller får indsigt i, hvad hun føler. Hovedpersonerne har ikke engang navne, så man kender dem kun ud fra dem, de havde på internettet (Densha Otoko og Hermes).

I og med at der er tale om en film, så er handlingen også kogt ned, så man aldrig rigtig lærer hovedpersonen at kende som otaku. Hans stilskift og ændring i livsstil er derfor ikke særlig markant, og man fostår derfor ikke, hvor stort et spring, det er for ham at tage skridtet til at date en kvinde. Det er simpelthen hans nervøsitet, der er dominerende, og selvom filmen er mere troværdig og naturlig end serien, så er hovedpersonen overdrevet klodset.

Det er en sød historie, men den passer bedre til virkeligheden, hvor den er fra, ellers skal man gøre som serien og fordybe sig i fortællingen ved at gøre den mere nuanceret, for i en kærlighedshistorie er det de to elskende, der er i fokus, og her ender det med at blive internettet, fordi det var et onlineforum, der begyndte det hele. Desværre er dette også skåret gevaldigt ned til sølle 7 personer, så man ikke får en følelse af, hvor stor den rigtige historie var, for denne er jo blevet lavet til en film og serie af en grund.

Favoritkarakter: Densha Otoko

6/10
Total Page Visits: 120 - Today Page Visits: 1