Tsumetai Nettaigyo (Cold Fish)

Tsumetai Nettaigyo (Cold Fish)

Instruktør: Sion Sono
År: 2010
Genre: Thriller, splatter
Spilletid: 145 minutter

En fiskehandler ved navn Syamoto har giftet sig med en ung kvinde, efter hans tidligere hustru gik bort. Det synes hans teenagedatter bestemt ikke om, så den lille familie har været præget af konflikter, hvilket eskalerer, da datteren endnu en gang begår butikstyveri. Heldigvis bliver Syamoto dog tilbudt hjælp fra en kollega, som tilbyder at ansætte hans datter, så hun kan komme på ret kurs i tilværelsen. Men desværre viser den venlige, ældre herre sig at være mere, end hvad han først giver udtryk for.

Denne film er godt nok modbydelig på alle måder. Samtlige karakterer lader til at være blottet for menneskelige følelser, da det kun er deres egoistiske drifter, der får lov at udfolde sig. Af den grund af det svært at finde en yndlingsperson, som man ønsker at identificere sig med, fordi de alle i bund og grund er ret usympatiske og behandler hinanden som skrald. Og så er der lige det, at denne film indeholder nogle af de mest makabre scener, hvor der bestemt ikke er sparet på effekter og falsk blod. Det mest skræmmende er dog ikke de mange drab – men derimod de mennesker, som begår dem. Man sidder i over to timer og venter på et tilfredsstillende klimaks, og langt om længe kommer det da også, men desværre får det også en til pludselig at spejle sig i hovedpersonen, da man længe har siddet og håbet på, at han gør præcis det, som han ender med at gøre, hvilket gør en bevidst om, at man selv indeholder de mørke sider, som kommer til udtryk hele filmen igennem. Der er en lang række seksuelle scener, som virker ret overflødige, da de ikke rigtig bygger videre på handlingen, og så kommer man desværre aldrig dybt ind i personerne – hverken hvad angår deres tanker eller tidligere tilværelse.

Favoritkarakter: Nobuyuki Syamoto

Plot: 6/10

Karakterer: 6/10