Søstre

Original titel: Umamichi Diary Instruktør: Hirokazu Koreeda År: 2015 Genre: Drama Spilletid: 126 minutter
De tre søstre Sachi, Yoshino og Chika har ikke set deres far i 15 år, efter han forlod deres mor til fordel for en anden kvinde, og da han dør, finder de ud af, at de har en lillesøster, som de beslutter sig for at tage til sig. Pigen Suzu finder sig hurtigt til rette i de nye rammer hos sin nye familie, og hun får samtidig tilføjet lidt indhold i sine tre ældste søsters tilværelse.
Hvis dette var en udenlandsk film, er jeg ikke i tvivl om, at Disney ville stå bag den. Det er en ægte hyggefilm, der kan betegnes som et realistisk stykke virkelighed. De dramatiske aspekter holder sig på et troværdigt niveau, hvilket imidlertid også gør filmen en anelse kedelig, fordi der simpelthen bare sker så lidt, som gør handlingen en filmatisering værdig. Der er ingen større konflikter eller intriger, hvilket ellers burde være en naturlig konsekvens, når man vælger at tage en fremmed teenager ind i familien, men alle formår alligevel at kunne enes, selvom der vendes op og ned på deres liv. Hele handlingen går kort sagt ud på at følge de fire søstres normale tilværelse. Og selvom der godt nok er lidt social kritik mod den aparte familiesammenføring, så er der en konstant tone af idyl. Det mest bemærkelsesværdige ved denne film, er, at der optræder hele tre begravelser i løbet af de to timer den varer, og som dansker vil man nok også undre sig over, at man fra den ene dag til den anden bare kan tage en mindreårig til sig uden systemets accept. Havde der været bare lidt større fokus på søstrenes individuelle personligheder og problemer, så var der lagt op til en film med lidt mere dybde, men det bliver desværre bare en "sød film".
Favoritkarakter: Sachi Plot: 5/10 Karakterer: 5/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 5/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

5/10

Søstre