Village of Doom

Original titel: Ushimitsu no mura Instruktør: Noboru Tanaka År: 1983 Genre: Drama Spilletid: 106 minutter
Den unge Tsugio bor sammen med sin bedstemor i en lille landsby, hvor han er populær blandt kvinderne og kendt for sin intelligens. Da han bliver syg af tuberkulose, ændrer folk dog opfattelse af Tsugio, der gradvist bliver udstødt, hvilket til sidst får ham til at hævne sig på hele landsbyen.
Denne film er baseret på Tsuyama-massakren i 1938, hvor den 21-årige Mitsuo Toi dræbte 30 mennesker i sin landsby. Det der gør filmen interessant er da også, at den netop er baseret på en virkelig hændelse på meget detaljeret vis endda, så man på den måde ved, at den er realistisk, selvom handlingen umiddelbart virker som fiktion. Den første del af filmen minder dog mest af alt om en sengekant-film, og skuespillet er ikke altid lige godt, ligesom 80'er-musikken virker malplaceret i forhold til den tid, som historien foregår i. Selve massakren, der naturligvis er filmens klimaks, er dog overbevisende godt lavet, men man kunne godt have gjort mere ud af optakten, for Tsugio vælger ret spontant at planlægge at slå alle ihjel, hvilket virker som en overilet reaktion. Det ville være rart, hvis man kunne fornemme hans desperation mere, end den kommer til udtryk, for man ser, hvordan han bliver udstødt, og hvordan alt omkring ham falder sammen, men der gøres ikke rigtig noget ud af at skildre, hvordan det psykisk ødelægger ham, og netop når man har med massakrer at gøre, så ville det være rart at forstå det psykologiske aspekt, der fører til den type sammenbrud, eftersom man sådan set stimuleres til at have sympati for Tsugio, men det kræver også, at man forstår ham, men i sidste ende virker hans handlinger som en overreaktion, så han blot fremstår som en psykopat.
Favoritkarakter: Tsugio Plot: 7/10 Karakterer: 6/10 Skuespil: 7/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

5/10

Village of Doom