Waterboys

Original titel: Wootaa Booizu Instruktør: Shinobu Yaguchi År: 2001 Genre: Komedie, skole, sport Spilletid: 90 minutter
Suzuki er svømmeklubbens eneste elev, og skolens pool risikerer derfor at blive lukket ned, indtil en kvindelig svømmelærer pludselig bliver ansat, hvilket medfører, at alle drenge pludselig melder sig ind i svømmeklubben. Det viser sig dog, at lærerinden underviser i synkronsvømning, hvilket er en kvindesport, og desværre er hun endt på en skole, hvor der kun går drenge. Alle drengene dropper derfor ud fra klubben - foruden fem, der vælger at lære synkronsvømning.
Waterboys er en komedie med japansk humor, når det er bedst. Nogle gange bliver det så latterligt, at det er tegnefilmsagtigt, men filmen er underholdende fra start til slut på sin egen finurlige måde. Det er tydeligvis ikke meningen, at man skal tage den seriøst, men alligevel er plottet og fortællingen på sin vis troværdigt - det er bare karakterne, der gør filmen fjollet. Alle de medvirkende har nemlig hver deres (overdrevne) personlighed, som er med til at gøre filmen sjov, men det er sammenholdet mellem drengene og deres mål, der er i fokus, og filmens klimaks, der består af drengenes opvisning i synkronsvømning, er både morsom og flot, så man som seer sidder tilbage med en lige så tilfreds følelse, som drengene i filmen. Det er egentlig interessant at tage udgangspunkt i noget så simpelt som synkronsvømning og for det første bryde med normerne og for det andet lave en ungdomsfilm med de typiske moraler.
Favoritkarakter: Mama-san Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

8/10

Waterboys