Premonition

Original titel: Yogen Instruktør: Norio Tsurata År: 2004 Genre: Mysterie Spilletid: 119 minutter
Hideki Satomi er på vej hjem fra et familiebesøg med sin kone og datter, da de bliver involveret i en trafikulykke. Kort forinden har Hideki dog allerede læst om nyheden i en udklippet avisartikel, der på en eller en måde kunne forudsige fremtiden og advare ham - uden han dog valgte at gøre noget. Men det var kun heldigt for ham, for hver gang han fremover forsøger at ændre på andres skæbne, så ender det med at få konsekvenser for ham selv.
Tilbage i 90'erne var der en serie kaldet Mig og fremtiden, der handlede om en mand, der fik morgendagens avis dagen før, så han kunne nå at redde mennesker og forhindre ulykker, der var dømt til at ske samme dag. Denne film minder meget om den serie, men er alligevel så japansk, at der ikke er nogen dybereliggende mening i handlingen, så selvom det er ment som en gyser, så er den ikke særlig uhyggelig. Der er så mange ting, der aldrig bliver forklaret, og det er irriterende, at man som seer bliver placeret i et univers, som man ikke rigtig bliver introduceret for. Man får ikke at vide, hvorfor Hideki (og mange andre) modtager forudsigelser eller hvem/hvad, der står bag dem. Når han reagerer på dem, bliver han desuden straffet for det, så man får heller ikke at vide, hvorfor han får visioner, når han ikke må gribe ind. Ophævelsen af tid og rum indikerer, at filmen tager udgangspunkt i hans skæbne, og at det er denne, som en eller anden ukendt magt forsøger at ændre på ved at stimulere Hideki til at træffe bestemte valg, og hvis det er tilfældet, så er det trods alt en uhyggelig film, idet man får indtryk af, at der kun er én forudbestemt vej, vi mennesker kan tage. Det er bare fortalt på så indviklet vis, at en eventuel morale drukner i ophobningen af spørgsmål. Filmen eskalerer i et forvirrende kaos, hvor Hideki ikke aner, hvad der foregår omkring ham, og lige netop der kan man sætte sig ind i hans sted.
Favoritkarakter: Hideki Plot: 7/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Premonition