Dette er den 33. Godzilla-film i rækken efter tre animerede film, og der er igen tale om en slags genindspilning af den originale film, bortset fra at denne film er unik ved, at den udspiller sig tidligere end andre film. På den måde er der trods alt noget nytænkning, men ellers følger man det samme typiske mønster fra andre Godzilla-film, så handlingen bliver forudsigelig. Egentlig er det jo interessant, at man kan blive ved med at fortælle den samme historie i så mange formater.
Man har trods alt forholdt sig nogenlunde tro mod tiden, så de overdrevne sci-fi-elementer er blevet udeladt til fordel for samtidens teknologi. Men kaiju-film har generelt det tilfælles, at Japan altid står alene med katastrofen, hvilket også er tilfældet i denne film. Og når man tænker på, at Japan var okkuperet af USA, så er det decideret bizart, at USA ingen rolle spiller i bekæmpelsen af Godzilla. Det bunder naturligvis i, at hele kaiju-genren udspringer fra den japanske folkeånd, men så ville det give mere mening at placere handlingen i en periode, hvor man ikke var underlagt en anden nations magt, for alene var man trods alt ikke.
Det er vel egentlig klogt nok at hyre Takashi Yamazaki som instruktør, når man tager udgangspunkt i Anden Verdenskrig, eftersom han er glad for at producere krigsfilm. Men han er desværre også fan af melodramatiske elementer, som får lov at fylde lidt for meget, men generelt drukner filmen i en overflod af dialog, så Godzilla og dens hærgen kun spiller en minimal rolle, fordi der på ægte Hollywood-manér er fokus på underlige enkeltpersoner med problemer, der fuldkommen blegner ved siden af den nationale katastrofe, som et gigantisk muteret monster fører med sig.
Når Godzilla så endelig får skærmtid, er der heldigvis lagt noget i at skildre dens ødelæggelser, og selvom der er gjort brug af lidt for meget computeranimation, så er Godzilla også overbevisende nok, selvom den tilbringer det meste af tiden i vand. Jeg savner dog noget menneskelig nysgerrighed, for der er ingen, der stiller spørgsmålstegn ved, hvad Godzilla er, ligesom man ikke prøver at danne sig en forståelse for den. Man ser i stedet en fjende og bliver fokuseret på at bekæmpe den, uden at man forholder sig til dens oprindelse, og dermed forsvinder symbolikken ved Godzilla i en film, der ellers er baseret på budskaberne bag dens eksistens.