Son of Godzilla

Son of Godzilla

Son of Godzilla

Son of Godzilla

Son of Godzilla

Son of Godzilla

På en ø med kæmpeknælere er et hold japanske forskere ved at udføre vejreksperimenter, da et stort æg udklækker til en baby-Godzilla, hvis far ligeledes dukker op på øen. Ydermere er denne også hjemsted for kæmpeedderkoppen Kumonga, der gør livet surt for både menneskerne og Godzillaerne.

Dette er den ottende Godzilla-film i rækken, og jeg er ikke helt sikker på, om der er tale om en komedie, for der er virkelig mange komiske indslag, der generelt trækker hele kaiju-genren ned på et meget plat plan. Det er ret trist at observere den udvikling, der er fundet sted inden for Godzilla-franchiset til og med denne film, for det hele startede ud med et skrækindjagende væsen, hvis eksistens havde en dybere morale, og det er så endt med at blive til en humoristisk fortælling om en menneskeliggjort øgle og dens kiksede søn.

Det er da også blevet erkendt, at man producerede denne film for at tiltale et yngre publikum i skikkelse af unge par, men alt i alt er det mere en børnefilm, der ikke rigtig passer ind i listen over Godzilla-film, og så blev det endda mere tåbeligt i nyere produktioner. Son of Godzilla er derfor et godt eksempel på, hvordan man på dette tidspunkt lod kreativiteten tage overhånd i kaiju-filmenes guldalder, så selve konceptet skred ud af kurs, hvilket sådan set allerede var sket.

I denne film er der bare ingen af de ødelæggelser, man forbinder med en Godzilla-film. I stedet er der enorme insekter, hvis oprindelse der ikke er nogen forklaring på. Om ikke andet er de ret godt lavet, og det har været et stort arbejde at få dem til at bevæge sig så overbevisende. Godzillas søn er noget mere Teletubby-agtig og på ingen måde skræmmende. Selvom kulisserne overordnet set er gode, så er der også et gennemgående problem i form af baggrunden, hvor man kan se, at der er tale om sammensatte vægge, og at man altså befinder sig i et studie.

Kumonga

3/10
Total Page Visits: 69 - Today Page Visits: 1