Followers

Followers

Followers

Followers

Followers

I Tokyo følger man fotografen Limis lukrative tilværelse sammen med sine veninder i de højere kredse, mens den yngre Natsume forsøger at blive en kendt skuespiller.

Denne serie er ikke ligefrem et sundt bidrag til debatten om sociale mediers negative effekt på samfundet, eftersom den sådan set er et levende billede på de sociale medier, hvor alt virker perfekt og poleret, så jeg vil kalde den et symptom på nutidens tendenser, som desværre bliver gjort til et glansbillede i stedet for at kritisere dem og vise bagsiden af medaljen.

Det er netop sociale medier og ens facade, der udgør selve plottet, og generelt kan man kalde serien for virkeliggjorte Instagram-opslag, for den er virkelig, virkelig, virkelig fake på så mange måder. Det er alt for tydeligt, at Mika Ninagawa har lavet en serie om sig selv - til sig selv, og det er synd, at man ikke tænker på at nå et bredere publikum og sende et nuanceret budskab. Der sker simpelthen alt for meget visuelt, så man bliver overstimuleret. Der er ikke et øjblik, hvor øjet får lov at hvile, fordi der skal være skrigende farver, tåget belysning og bizarre mønstre i hvert eneste billede - for det er jo Ninagawas stil, og derfor har hun da også bidraget til teamLab Borderless, der sågar optræder som skjult reklame.

Serien minder mest om en fantasi, hvor folk går i underligt tøj, har underlige navne og lever et underligt liv. Ninagawa er åbenlyst allergisk over for det normale, for der er ikke meget troværdighed, så som anime ville det nok være en god serie. Men denne serie har sikkert mange fans, fordi den er lige så overfladisk og indholdsløs som mange af de influencere, der følges på de sociale medier - men her får man så også at se, hvor skør og helt og aldeles afskyelig verden ville være, hvis alle var sådan, for det er ironisk, at folk kan være så drevet af personig succes og alligevel leve et totalt intetsigende liv.

Grundlæggende set kan man dog kalde Followers for en Sex and the City-kopi, og man kan nærmest udpege hvilke karakterer, der er direkte gengivelser. Men selv den serie sendte trods alt budskaber og havde mere troværdige karakterer med personligheder. For mig bliver dette simpelthen en meget tør kiks, der kun bliver tørrere for hvert afsnit, og de sidste to er tilmed overflødige og virkelig svære at komme igennem.

Der lægges op til noget interessant, men det ender med at blive en ligegyldig fortælling om glamourøse madammer og selvoptagede unge. Og det er ret ærgerligt, at serien direkte bilder seerne ind, at ALLE kan få succes, hvis bare de lægger billeder ud på Instagram. Hvad med at uddybe formålet med denne succes eller prisen for den? Er der seriøst en dybere mening i at være kendt bare for at være kendt? Der mangler simpelthen nuancer og et decideret realitytjek med budskaber og problemer, der hører til samtiden.

Nori

5/10
Total Page Visits: 118 - Today Page Visits: 1