Testimony of N

Original titel: No no tame ni Instruktør: Ayuko Tsukahara & Takeyoshi Yamamoto År: 2014 Genre: Drama, mysterie Antal afsnit: 10
Fire unge mennesker er involveret i et dobbeltmord i Tokyo, hvoraf den ene af dem bliver anholdt og dømt for forbrydelsen. Men en tidligere politimand beslutter sig for at komme til bunds i sagen, fordi at to af de tilstedeværende tilfældigvis var involveret i en anden hændelse, dengang de var teenagere.
Dette er nok en af de bedste japanske dramaserier, jeg har set, fordi den ikke er overspillet, så det ender med at glide over i sæbeopera, ligesom den ikke er overproduceret, så den mister sin realisme. Generelt er det en troværdig historie, som dog også er lidt indviklet, fordi handlingen udspiller sig over 15 år, hvor der skiftes mellem årstal, og eftersom skuespillerne er de samme, kan man ikke altid bedømme deres alder, og man er derfor hele tiden nødt til at holde øje med årstallet, samtidig med at man skal have styr på, hvad der er sket indtil da. At der gradvist bygges videre på handlingen i et meget afslappet tempo er dog et plus, da mange moderne serier er alt for dynamiske. Men denne serie har også lidt stilistiske problemer i form af scener, der klippes i smadder, mens der er en gennemgående brug af slowmotion, hvilket mange gange er unødvendigt, mens det andre gange er med til at skabe en dramatisk stemning. Jeg vil nærmest sammenligne denne serie med Forbrydelsen, hvor man har et simpelt plot i form af et mord, der skal opklares, men ellers er det karaktererne og deres relationer til hinanden, der udgør fortællingen. Og det er stort set det samme i denne serie, hvor man følger et personregister, som er bundet sammen af et dobbeltmord, der forbliver en gåde, mens man lige så stille får kendskab til sandheden. Det er en meget kompleks fortælling med mange detaljer, som man nok bedst kan værdsætte, hvis man ser den to gange, og så er det bare en nuanceret historie, der viser kærlighedens mange ansigter, fordi alle karakterer har en person, de holder af og vil gøre alt for - deres N, fordi alle deres navne tilfældigvis starter med N.
Favoritkarakter: Nozomi Plot: 8/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 9/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

8/10

Testimony of N