47 Ronin

Land: USA Instruktør: Carl Rinsch År: 2013 Genre: Historisk drama, samurai, fantasy, action Spilletid: 127 minutter
Da daimyoen Asano Naganori bliver beordret til at begå seppuku efter at have vanæret sig selv og sin klan foran shogunen, vælger hans 47 samuraier at slå sig sammen med det formål at hævne sig ved at dræbe Asanos rival Kira, der dog har en heks på sin side, som anvender trolddom som våben.
Dette er nærmest som en japansk udgave af filmen 300, for der tages udgangspunkt i en virkelig historie, men denne har man så valgt at lave om på ved at inddrage fantasy-elementer, så det bliver en lutter fiktiv fortælling. Jeg har sådan set ikke noget imod, at man leger med virkelighed og fantasi på den måde, men det er tydeligt, at denne film er baseret på Vestens stereotype forestillinger om Japan, og så virker det bare til, at den hører til i en helt anden tid. Dette er samtidig en film, der lider af det amerikanske egotrip, idet der naturligvis skal indskrives en hvid hovedperson, skønt filmen foregår i Japan. Det bliver ikke mindre akavet af, at de japanske skuespillere skal tale engelsk, hvilket både virker sært såvel som hæmmende, for det er tydeligt at de kæmper med deres replikker, og skuespiller er derfor rent ud sagt elendigt. Selv Keanu Reeves leverer en udtryksløs præstation uden følelsesmæssig indlevende, og hans depressive fremtoning gør filmen kedelig, selvom den er fyldt med dynamik og oven i købet er temmelig flot. Selve ideen bag filmen er god, men realiseringen af projektet har fejlet.
Favoritkarakter: Mizuki Plot: 4/10 Karakterer: 4/10 Skuespil: 3/10 Afslutning: 5/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

4/10

47 Ronin