Agent 007 – Du lever kun to gange

Land: Storbrittanien Instruktør: Lewis Gilbert År: 1967 Genre: Spion, action Spilletid: 117 minutter
I den femte James Bond-film bliver agent 007 sendt til Japan for at finde frem til et kapret rumfartøj, efter at han har iscenesat sin egen død. Hans fjender er dermed overbevist om, at han ikke længere er i live, indtil det med tiden afsløres, at James Bond skam stadig lever og dermed kan forpurre deres planer.
De gamle James Bond-film havde en del fejl og mangler, som man desværre bemærker med moderne øjne. Der er mange underlige klip, dårligt koreograferede kampscener, elendige skudeffekter og noget så besynderligt som japanske skuespillere med amerikanske stemmelæggere. Alt dette er med til at give indtryk af, at der er tale om en B-film, for jeg tænker blandt andet på, at man året efter producerede film som Abernes Planet og Rumrejsen år 2001 med effekter, som var langt mere overbevisende. James Bond-film er heller ikke kendte for at være specielt dybe. Der er kort sagt tale om en to timer lang film uden en decideret handling. Der er et plot, og det er sådan set det. Underholdningen består i de finurlige gadgets og actionsekvenserne, og det positive ved ældre film er, at man trods alt anvendte rigtige eksplosioner, og det er trods alt et plus. Det er også ideerne, der bærer spionfilm, da disse er med til at hive seeren med ind i et andet univers, og selv der er klassiske indslag som en base i en vulkan og menneskeædende piratfisk, så mangler der for mig lidt mere fokus på skurken, for det er ofte dem, der er de interessante figurer. Personligt synes jeg James Bond er en kedelig og intetsigende personlighed, ligesom den endeløse række af duller, der falder for ham. I denne film er det også bare bizart, at han ligefrem kan forklæde sig som japaner, når han tydeligvis er vesterlænding. Der skal lidt mere end fantasi til at ændre på ens genetiske ophav.
Favoritkarakter: Ernst  Plot: 7/10 Karakterer: 5/10 Skuespil: 6/10 Afslutning: 6/10 Det visuelle: 6/10 Overordnet karakter:

6/10

Agent 007 - Du lever kun to gange