Babel

Land: Mexico, USA, Frankrig Instruktør: Alejandro González Iñárritu År: 2006 Genre: Drama Spilletid: 143 minutter
I Babel følger man fire forskellige fortællinger i fire forskellige lande i fire forskellige tidsperioder, men de er alle sammen forbundet grundet et gevær, der binder hele handlingen sammen. Ægteparret Richard og Susan er på ferie i Marokko, mens deres søn og datter bliver passet hjemme i Californien af deres husholderske Amelia, som bliver nødt til at tage dem med til sin søns bryllup i Mexico. I Japan bor den døvstumme Chieko med sin far, efter hendes mor begik selvmord.
Denne film er mere interessant end den er god, for der er anvendt en interessant fortælleteknik, der tvinger seeren til at holde øjnene åbne og bevare fokus hele filmen igennem. Det er virkelig spændende at se, hvordan folk fra forskellige dele af verden kan være forbundet af selv den mindste ting, og så begynder man at tænke på, hvordan menneskeheden jo sådan set er et stort net af relationer. Det, der binder de fire historier mest sammen, er tragedie, som udspiller sig på vidt forskellige planer for de medvirkende karakterer, og man får således også at se, hvordan problemer i tilværelsen er forskellige fra kultur til kultur og fra person til person. Som filmen viser, så er I-landene klodens helt store vinder, men man kan ikke undgå at føle sympati for alle de medvirkende, fordi de har hver deres ting at slås med. Det er derfor en ret deprimerende film, men den virker samtidig opløftende, fordi ens dagligdagsproblemer bliver så ubetydelige, når man begynder at forholde sig til, hvad andre mennesker gennemgår. Der er ikke noget galt med handlingen, men den bliver så barsk og virkelig, at man generelt får en øv-følelse af at se den. Der er mange små sekvenser, der sagtens kunne være blevet klippet væk, for filmen varer over 2 timer og visse scener er ikke andet end sansefyld, der skal fungere som kunstneriske indslag som ikke ligefrem tilfører noget til plottet.
Favoritkarakter: Aoyama Plot: 8/10 Karakterer: 9/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Babel