Karate Kid

Land: USA Instruktør: John Avildsen År: 1984 Genre: Kampsport, drama Spilletid: 126 minutter
Da 17-årige Daniel LaRusso flytter til Los Angeles, knytter han et venskab med den japanske vicevært Miyagi, der beslutter sig for at lære Daniel karate på en noget uortodoks måde, så han kan deltage i en kommende turnering mod professionelle.
Denne film er lavet, før jeg blev født, men der er alligevel noget ved 80'er-film, der er så fængende, selvom der er få klassikere fra denne periode. Karate Kid er et godt eksempel på, hvad man kunne dengang - nemlig fortælle realistiske historier på troværdig vis med et meget lille budget. Nu om dage bliver film overproduceret til døden, hvilket remaket af Karate Kid er et glimrende eksempel på, så det er dejligt, at man stadig kan nyde film, der er medrivende grundet handlingen alene med et væld af mindeværdige og ikoniske scener, hvor man ikke prøver for meget. Og selvom Karate Kid foregår i 80'erne, så er den jo sådan set tidløs, da den handler om en underdog, der formår at overgå alle via simple teknikker, hvilket er det koncept, som mange forbinder med kampsport. Karate Kid er da også en af de film, der har været med til at udbrede interessen for kampsport i Vesten, men den er desværre også et eksempel på, hvordan asiatere før i tiden kun optrådte i amerikanske film, når de handlede om kampsport. Man er heldigvis kommet lang vej siden, men det var om ikke andet dejligt, at man kunne få et unikt indblik i den japanske kultur gennem en Hollywood-film i en tid, hvor Vesten i høj grad var centreret om sig selv og sine egne værdier. Jeg interesserer mig ikke for kampsport, men da jeg så Karate Kid som barn, faldt jeg for den japanske ånd knyttet til kampsport, så denne film var egentlig en af de grundpiller, der var med til at etablere min fascination for Japan.
Favoritkarakter: Miyagi Plot: 10/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 9/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 7/10 Overordnet karakter:

9/10

Karate Kid