Kill Bill vol. 1

Land: USA
Instruktør:  Quentin Tarantino
År: 2003
Genre: Action, kampsport, samurai
Spilletid: 111 minutter

Da en navnløs kvinde, der blot bliver kaldt for The Bride, skal giftes i højgravid tilstand, bliver kirken invaderet af hendes gamle slæng af lejemordere, som dræber alle tilstedeværende, mens lederen kaldet Bill afslutter massakren ved at give bruden en kugle i panden. Hun overlever imidlertid og ender i koma, men flere år senere vågner hun op, og da hun indser, hvad der er sket, påbegynder hun et hævntogt rettet mod de fem mennesker, der har ødelagt hendes liv.

Kill Bill er en virkelig løjerlig film, idet genremiksturen skaber et fiktivt men på samme tid realistisk univers, hvor der er en vis æstetik forbundet med det sørgelige, dramatiske og tragiske. Filmen er opdelt i kapitler, hvilket gør det muligt at nyde den som små episoder, der hele tiden bygger videre på handlingen og karakterer – og karaktererne er netop det, der bærer filmen, for især hovedpersonen er nok en af de mest badass kvinder, man nogensinde kommer til at opleve på det store lærred, hvilket sætter blondiner i et helt andet lys, end det man er vant til at se dem i på film. Sidste halvdel af filmen foregår i Japan, og det er her nogle af de mest mindeværdige scener fra Kill Bill-serien udfolder sig. Det bliver nærmest tegnefilmsagtigt, når en enkel kvinde formår at nedlægge den ene japaner efter den anden med sit samuraisværd. Blodet flyder i litervis og lemmerne bliver hugget af i hobetal. Musikken er med til at skabe en vedvarende dynamik og er hele tiden tilpasset den enkelte scene, så man på intet tidspunkt sidder og falder hen. Ikke en gang i den afsluttende duel, der ellers fungerer som et dæmpet klimaks efter et flere minutter langt blodbad.

Favoritkarakter: Gogo

Plot: 10/10

Karakterer: 9/10