The Forest

Land: USA
Instruktør: Jason Zada
År: 2016
Genre: Gys
Spilletid: 93 minutter

Da amerikaneren Sara bliver kontaktet af de japanske myndigheder med beskeden om, at hendes tvillingesøster muligvis er død, tager hun omgående til Japan, hvor hendes søster Jess arbejder som engelsklærer. Hér viser det sig, at Jess ikke er blevet set, siden hun valgte at besøge selvmordsskoven Aokigahara, men da Sara på egen hånd beslutter sig for at undersøge skoven nærmere, bliver hun klar over, at der ligger noget dybere bag de mange selvmord, som er sket i området.

The Forest er en rent ud sagt plat film, hvor man fra et vestligt perspektiv forsøger at efterabe den uhygge, der er karakteristisk for japanske gyserfilm, hvilket foregår på en klichefyldt måde med de sædvanlige jump-scares, så filmen virker mere komisk end uhyggelig. Der er kort sagt alt for mange elementer, der tydeligvis er blevet genbrugt fra japanske film, og ved at sætte dem ind i en amerikansk fortælling, så forsvinder den atmosfære, der gør japanske gyserfilm så dybe og skræmmende. Aokigahara er en virkelig skov, hvor folk ganske vist kommer for at begå selvmord, så det var da oplagt at lave en film om stedet, men at gøre det til en spøgelseshistorie fungerer ikke rigtigt. Desuden giver filmen indtryk af, at man finder lig hængende i træerne ved at begive sig ind i den, hvilket er ret usandsynligt, da der er tale om et gigantisk område, hvor der jævnligt foregår eftersøgninger. Gyserfilm tænker oftest kun på at skræmme og ikke på at forklare, og derfor bliver mange vestlige gysere et spil med ens nerver og ikke ens følelser. Det mest interessante ved filmen er at se den samme skuespiller spille begge søstrene.

Favoritkarakter: Michi

Plot: 6/10

Karakterer: 4/10