The Wolverine

Land: USA Instruktør: James Mangold År: 2013 Genre: Action, superhelt Spilletid: 126 minutter
Wolverine lever en enlig tilværelse i bjerglandet, da han bliver kaldt til Japan for at besøge sin gamle ven Ichiro Yashida, der er døende. Det viser sig dog, at Yashida i virkeligheden er ude efter Wolverines helbredende evner, idet han ikke ønsker at dø, og dermed bliver ven til fjende, da Wolverine bliver nødt til at standse Yashida fra hans skøre planer.
Hovedparten af denne film foregår i Japan, hvor man desværre får et lidt stereotypisk indtryk af landet, idet Yashida-familien bor i et stort, traditionelt hus, mens Ichiro Yashidas begravelse sågar finder sted ved Zojoji-templet. Herudover er det naturligvis den japanske mafia, Yakuza, der får en skurkerolle, mens moderne ninjaer optræder som biroller, ligesom pachiko-haller og et lovehotel er indskrevet som lidt unødvendige kulisser. Shinkansen bliver tilmed også puttet ind i filmen, men til gengæld er den en del af en af de mest mindeværdige kampe i samtlige X-men film. Hvis filmen udspillede sig i Danmark ville det dog sige at Wolverine både kæmpede mod vikinger på cykel, kom et smut forbi Tivoli og tilbragte natten i et bindingsværkshus. The Wolverine giver intet indblik i, hvordan det japanske samfund eller den almindelige japaner tager sig ud, så det bliver på mange områder et tegneserieunivers. Dog er der tale om en underholdende superheltefilm med de rette elementer, der gør den både dramatisk og seværdig, ligesom vi lærer mere om Wolverine-karakteren. Vi finder ud af, at Wolverine overlevede atombomben over Nagasaki, og at han endnu ikke er kommet sig over tabet af Jean Grey, og så får man en sjælden mulighed for at opleve ham i et stadie af sårbarhed, når han mister sine helbredende evner. Dog eskalerer det hele i lidt for meget fiktion, da den endelige kamp skal stå mellem en ... samurairobot ... og når man tænker på, at X-men handler om mutanter, så fylder mutanter usædvanligt lidt.
Favoritkarakter: Wolverine Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 7/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

The Wolverine