Busulykken i Hida-floden i 1968

Den ene af de involverede busser

       

Den værste trafikulykke i Japan nogensinde er samtidig den værste i det nordøstlige Asien. Denne fandt sted natten til den 18. august 1968, da 15 charterbusser fyldt med i alt 725 turister og 48 ansatte var på vej fra Inuyama nær Nagoya til Norikura-bjerget i de japanske alper. Turen begyndte den 17. august klokken 22, og denne foregik således i mørke, idet det var meningen, at de mange rejsende skulle overnatte i busserne, så de kunne være fremme ved deres destination, når de stod op næste morgen. I denne periode oplevede man imidlertid store mængder regn i regionen grundet en tyfon uden for Japans kyst, og der blev af den grund udsendt advarsler om voldsomt vejr, men disse blev dog løftet, flere timer før busserne kørte af sted.

Regnen fortsatte dog med at falde, hvilket gjorde det farligt at køre rundt på de mørke og stejle veje i bjergene, så cirka halvvejs fremme besluttede man sig for at afbryde turen og vende om. Klokken havde på dette tidspunkt passeret midnat, og klokken 1.31 befandt de 15 busser sig på en øde strækning langs Hida-floden, da bus nummer fem og seks uden videre blev ramt af et stort jordskred, som slæbte køretøjerne med sig ud over en 15 meter dyb skrænt og videre ned i den urolige flod. Chauffører og passagerer i de andre busser kunne ikke andet end at se chokeret til, mens de to busser forsvandt i mørket, hvor det ikke var muligt at få øje på dem, og da dette var i en tid uden mobiltelefoner, så blev der først slået alarm 3½ time senere, da man fandt frem til den nærmeste telefon, der befandt sig på et elværk i nærheden. En redningsaktion blev herefter sat i værk, men selvom det allerede var lykkedes at redde tre personer (heriblandt chaufføren på den ene bus), så fandt man dog ikke frem til flere overlevende, og man måtte simpelthen sænke vandstanden i Hida-floden, før man fandt frem til den ene bus den 19. august.

Først den 22. august blev den anden bus lokaliseret, og da stod det klart, at i alt 104 mennesker havde mistet livet, hvoraf ligene af 9 personer aldrig blev fundet, selvom man ellers fortsatte eftersøgningen i flere dage med op mod 36.000 involverede fra beredskabstyrelsen og lokalsamfundet. Det yngste offer var 3 år gammelt, mens det ældste var 69. Udover chaufføren på den ene bus, så overlevede også en anden ansat og en 14-årig dreng, idet de blev slynget ud af bussen, da ruderne på denne gik i stykker under faldet ned i floden. Der blev efter ulykken givet erstatninger til de efterladte, og på årsdagen blev der opført et mindesmærke til ære for ofrene.

Total Page Visits: 542 - Today Page Visits: 1