Chishima var navnet på et krigsskib tilhørende den japanske flåde, som blev bestilt fra et skibsværft i Frankrig og bragt til Japan, hvor det blev taget i brug i november 1932. Chishima formåede imidlertid kun at være en del af den japanske flåde i en lille uges tid, for efter at være ankommet til Nagasaki satte skibet kursen mod Kobe, men det nåede kun halvvejs, for på turen gennem det japanske indlandshavn blev Chishima den 30. november vædret af det britiske fragtskib Ravenna, hvilket førte til, at krigsskibet blev delt i to, så det dermed forliste. Eftersom fragtskibet kun tog materiel skade, så kunne den britiske besætning iværksætte en redningsaktion til søs, men fordi det både var mørkt og dårligt vejr, så kunne man desværre ikke redde alle, og 74 mænd endte derfor med at miste livet i ulykken.
Japan mente imidlertid ikke, at der var tale om et hændeligt uheld, eftersom Chishima var blevet vædret af det britiske fragtskib. Kaptajnen derpå skulle altså have haft mulighed for at spotte skibet og undgå en kollision, og hændelsen førte således til, at Japan valgte at lægge sag an mod fragtfirmaet, der efter tre år med retssager og appelsager besluttede sig for at lukke sagen ved at betale 10.000 pund til den japanske stat, hvilket kun dækkede tabet af skibet, og beløbet fungerede derfor ikke som en erstatning til de skadeslidte. Hverken fragtfirmaet eller den britiske kaptajn blev kendt skyldige i sagen, for denne blev lukket, da Japan valgte at tage imod kompensationen, og efter i årevis at have kæmpet en retfærdighedskamp mod Storbritannien, indså man, at det var tid til at revidere de gældende handelsaftaler mellem Japan og Vesten, der konsekvent havde for vane at stille Japan dårligere end Vesten.