Daiichi Munakata Maru-katastrofen

Daiichi Munakata Maru-katastrofen
De to skibe i flammer

 

Daiichi Munakata Maru-katastrofen

Den 18. november 1962 ankom gastankeren Daiichi Munakata Maru til havnen i Kawasaki, hvor den skulle levere 3.642 kiloliter gas, som var blevet fragtet fra Yamaguchi-præfekturet. Det enorme skib ankom klokken 8.15, men på dets tur gennem Keihin-kanalen kolliderede det med et norsk tankskib, som sejlede i den modsatte retning.

Det norske tankskib vædrede Daiichi Munakata Maru, hvilket fik antændt gassen, så der udbrød en gigantisk eksplosion, som satte de to skibe i brand. Flammerne spredte sig på havoverfladen, og på den måde fik ilden også fat i to andre skibe, som ellers befandt sig over 100 meter borte, og fire skibe stod således i brand, hvilket straks fik sat i gang i en større redningsaktion.

Det ene af de to skibe, der ikke havde været involveret i kollisionen endte dog med at synke, mens det lykkedes at få slukket ilden på de tre andre skibe. De sidste flammer blev dog først bekæmpet dagen efter, hvor katastrofens omfang samtidig stod klart, da det viste sig, at hele 41 mænd var omkommet i ulykken, hvoraf 36 af disse havde befundet sig ombord på Daiichi Munakata Maru. Et enkelt besætningsmedlem ombord på det norske tankskib omkom, mens to personer døde på hvert af de to andre skibe.

Både kaptajnen på Daiichi Munakata Maru og det norske tankskib fik tildelt ansvaret for ulykken, fordi de forsøgte at navigere rundt i den stærkt trafikerede kanal og derfor overså hinanden, indtil det var for sent.

Total Page Visits: 81 - Today Page Visits: 1