
Den 27. september 1990 lettede en helikopter af typen BK117 fra lufthavnen i Miyazaki på Kyushu med retning imod Nobeoka. Ombord var en pilot, en mekaniker samt otte ansatte tilknyttet kemikalievirksomheden Asahi Kasei, som havde etableret helikopterruten året forinden med det formål at fragte deres ansatte til og fra fabrikkerne i Nabeoka, idet der ikke var mulighed for at gøre brug af offentlig transport. Dette var en kort tur på 75 kilometer, som kun skulle havet taget en halv time, men denne gang nåede helikopteren imidlertid aldrig frem, for på vejen styrtede den nemlig ned på bjerget Makishimayama på Kyushus østkyst, hvilket endte med at koste alle ombord livet.
Helikopteren var ti minutter forsinket, da den lettede fra Miyazaki og fløj nordpå langs kysten, hvor den klokken 21 styrtede ned, hvilket ikke blev observeret, men vidner kunne imidlertid berette, at de havde set en helikopter flyve i lav højde, umiddelbart inden de hørte et stort brag. Styrtet blev derfor bekræftet ved, at man ikke længere kunne komme i kontakt med helikopteren, der heller ikke ankom til Nobeoka som planlagt. En eftersøgning gik derfor i gang, men det var først næste morgen, man fandt frem til resterne af helikopteren, der var gået fuldkommen i stykker, og det stod derfor hurtigt klart, at ingen havde overlevet styrtet, der tilsyneladende skyldtes, at piloten valgte at flyve alt for lavt for at kunne orientere sig i den dårlige sigtbarhed, som blandt andet betød, at man havde valgt at aflyse morgendagens helikopterture.
Asahi Kasei valgte efterfølgende at indstille brugen af helikoptere. I stedet valgte man at donere penge til den planlagte opførsel af en motorvej, der gjorde det muligt for ansatte at komme til og fra fabrikkerne i Nobeoka med brug af bil eller bus.