Jernbanebroulykken i Hiroshima

Jernbanebroulykken i HiroshimaI 1991 var man i Hiroshima ved at anlægge en ny jernbaneforbindelse kaldet Astram Line, der skulle stå færdig i forbindelse med byens Asian Games værtskab i 1994. Den 14. marts gik det dog galt, da man var i færd med at fastmontere en 63 meter lang stålbjælke på en del af jernbanen, der var blevet opført som en bro, der stod parrallet med nogle kørebaner, som var åbne for trafik til trods for byggeriet, der foregik over bilisternes hoveder. Den 60 tons tunge stålbjælke endte simpelthen med at rive sig løs og væltede dermed ud over broen, før den landede på vejen ved siden af, hvor en lang kø af bilister holdt for rødt. I alt 11 biler blev ramt af stålbjælken, hvis vægt komprimerede højden på mange af disse til en halv meter, hvilket kostede 9 mennesker livet, mens en tiende senere døde af sine kvæstelser. Fem arbejdere, der befandt sig på broen blev desuden også dræbt, da de blev slynget ud over denne, da stålbjælken styrtede ned, hvorved dødstallet nåede op på 15.

Det blev efterfølgende konkluderet, at mange af arbejderne ikke havde erfaring med at bygge broer, mens andre slet ikke havde en uddannelse, men fordi man i hele Hiroshima var ved at gøre sig klar til Asian Games, så betød dette, at der manglede arbejdskraft, og da processen med at fastmontere stålbjælken ikke blev overvåget af en ingeniør, gik det altså galt. Politiet fik ligeledes skyld for ikke at afspærre vejene under byggeriet, fordi man anså dette for at være umuligt, da 15.000 bilister gjorde brug af ruten hver dag uden mulighed for at benytte alternative ruter. I 1996 endte sagen i retten, hvor en række arbejdere og supervisorer blev idømt mellem 2-3 års fængsel. Det pågældende konstruktionsfirma, der var tilknyttet projektet blev desuden opsagt, men jernbaneforbindelse åbnede som planlagt den 20. august 1994. Der står i dag et mindesmærke ved Kamiyasu station, hvor ulykken skete.

Total Page Visits: 234 - Today Page Visits: 1