Philippine Airlines Flight 434

Philippine Airlines Flight 434Klokken 8.38 den 11. december 1994 lettede Philippine Airlines Flight 434 fra øen Cebu i Filippinerne med retning mod Narita lufthavn i Japan. Ombord var 273 passagerer og 20 besætningsmedlemmer. Midt under flyvningen, klokken 11.43, blev kabinen dog pludselig ramt af en eksplosion, da en bombe gik af under et af sæderne, hvilket dræbte den 24årige japaner Haruki Ikegami, der befandt sig på dette, mens 10 andre passagerer omkring ham blev såret. Eksplosionen førte ydermere til skade på flyets mekanik, men autopiloten holdt det dog i luften, mens piloter og stewardesser forsøgte at begribe, hvad der var sket, og samtidig få kontrol over situationen. Man valgte at foretage en nødlanding i Naha lufthavn på Okinawa, hvor et militærfly blev sendt af sted for at eskortere flyet mod landingsbanen. Skaderne fra bomben var imidlertid så omfattende, at piloten ikke kunne gøre brug af autopiloten, og han var derfor nødt til at foretage landingen manuelt, og en time efter at bomben var gået af, lykkedes det omsider at lande flyet sikkert på landingsbanen, hvorefter passagererne blev evakueret, så de sårede kunne blive behandlet, og undersøgelserne af kabinen kunne gå i gang. 

Det viste sig, at bomben var blevet plantet af terroristen Ramzi Yousef, der året forinden havde været involveret i bomningen af World Trade Center i New York. Han havde nemlig befundet sig på samme sæde som Haruki Ikegami på en tidligere afgang mellem Manila og Cebu, hvor han formåede at skjule den medbragte bombe under sædet. Eksplosionen var så kraftig, at den nemt kunne have sprængt hul i kabinen, men på grund af flyets design blev sprængningen dirigeret nedad mod lastrummet, mens Harukis krop absorberede det meste af energien oppefra. Hans krop blev splittet i to, og for at undgå panik blandt passagererne dækkede man hans underliv til og gav hans lig en iltmaske på for dermed at lade som om, at han stadig var i live. Bomben var desuden kun en prøve, for Yousef havde nemlig planer om at placere bomber på 11 amerikanske passagerfly året efter, og han var nu klar over, at han blev nødt til at gøre brug af mere sprængstof. Han blev dog anholdt i Pakistan i februar 1995, og det bomberamte fly blev konverteret om til et fragtfly.

Total Page Visits: 272 - Today Page Visits: 1