Den 25. oktober 1971 mistede 25 mennesker livet, mens 227 andre blev såret, da to passagertog kolliderede i Sodani-tunnellen på en etsporet jernbanestrækning mellem Higashi Aoyama station og Sakakibara Onsenguchi station i Mie-præfekturet. Ulykken skete klokken 15.58, efter det ene togs nødbremse ved en fejl blev slået til, hvorved det standsede. Da lokomotivføreren forsøgte at genoptage kørslen, kunne han imidlertid ikke afbryde nødbremsen, og hans ihærdige forsøg endte til sidst med, at han kom til at afkoble togets bremsemekanisme, således at det begyndte at trille forlæns ned ad den vinklede strækning som det befandt sig på. Togets fart steg, og da man erkendte, at det var umuligt at standse, blev alle passagerer beordret ned i den bageste ende af toget, mens de forreste vogne blev afsporet umiddelbart før, toget ankom til Sodani-tunnellen, hvor de væltede både i og uden for tunnelindgangen, således at denne blev blokeret.
Ulykken var imidlertid ikke overstået, for på samme tid var et andet passagertog tilfældigvis i gang med at passere igennem tunnellen, og dette kunne ikke nå at standse, før det var for sent, hvilket resulterede i en kollision inde i selve tunnellen. Ud af de 25 mennesker, der endte med at miste livet, var 20 af disse ombord på toget med bremserne, som svigtede. Heriblandt var også lokoføreren, som dermed ikke kunne afhøres og eventuelt stilles til ansvar for ulykken, der dog primært var hændt grundet et defekt bremsesystem.
Der havde i forvejen været planer om at gøre den pågældende jernbanestrækning til en tosporet strækning, og umiddelbart efter ulykken blev disse planer realiseret, da man udstykkede trækningen et andet sted, sådan at Sodani-tunnellen blev taget ud af brug. Denne eksisterer dog stadig, men er i dag forladt.