Togulykken i Amagasaki

Togulykken i AmagasakiDen 25. april 2005 kørte et lokaltog af sporet, mens det var i fuld fart i byen Amagasaki mellem Osaka og Kobe. Ulykken skete klokken 9.19 efter myldretid, men optakten til den begyndte dog 25 minutter tidligere, da den unge lokomotivfører, Ryujiro Takami, kom til at passere et rødt signal, hvilket udløste togets automatiske bremsemekanisme, så det kortvarrigt blev bragt til standsning. Dette forstyrrede tilsyneladende Takamis fokus på den videre tur, for 4 minutter før ulykken kom han nemlig til at køre for langt ved en station og var derfor nødt til at bakke toget tilbage. Dette havde indvirkning på tidsplanen, hvilket man i Japan gør meget ud af at overholde, så Takami satte efterfølgende farten op i håbet om at kunne indhente den tabte tid, der var på 1½ minut. Konsekvensen af dette blev dog, at toget nåede op på en hastighed, der kort efter resulterede i, at det under et sving fløj af skinnerne og ramlede mod en boligblok ikke så langt fra Amagasaki station.

Den forreste af de syv vogne blev fuldkommen mast i stykker under sammenstødet, mens den anden ligeledes blev krøllet sammen. Den tredje og fjerde vogn blev afsporet, og de tre bageste vogne formåede at holde sig på skinnerne. 107 mennesker endte med at miste livet i ulykken, og over 500 andre blev såret, hvilket dermed gjorde det til den værste togulykke i Japan i mere end 40 år. Majoriteten af de omkomne befandt sig i de to forreste vogne, hvor også Takami var blevet dræbt i ulykken, og han kunne dermed ikke stilles til ansvar, til trods for at dette blev pålagt ham. Da hans adfærd blev analysere nærmere, viste det sig dog, at den egentlige årsag til ulykken skulle findes på et bureaukratisk niveau.

Omstændighederne bag ulykken medførte nemlig, at en række højtstående personligheder hos JR West, der var ansvarlig for strækningen, hvor ulykken var sket, trak sig fra deres poster, da man mente, at de ligeledes bar en stor del af skylden for ulykken, idet den blev anset for at være et resultat af pres og høje forventninger til de ansatte, der kunne modtage sanktioner, hvis de ikke udførte deres arbejde ordentligt. Takami havde tidligere modtaget en reprimande for netop at køre for langt ved en station, så for ham for det åbenbart vigtigere at overholde tidsplanen på bekostning af sikkerheden. Man formoder derfor, at det var udsigten til en mulig straf, der fik den unge lokomotivfører til at overskride fartgrænsen, så ulykken satte ikke blot fokus på sikkerhedsforholdene men også arbejdsforholdene hos JR West, hvor man efterfølgende så sig nødsaget til at reformere sine politikker.

Der er nu blevet placeret et mindre monument på ulykkesstedet til minde om ofrene, og boligblokken, som toget styrtede ind i, blev revet ned i 2017.

Total Page Visits: 335 - Today Page Visits: 1