Togulykken i Shigaraki

Togulykken i ShigarakiDen 14. maj 1991 kolliderede to tog i byen Shigaraki i Shiga-præfekturet, hvilket førte til, at 42 mennesker mistede livet, mens mere end 600 andre blev såret. Ulykken skete klokken 10.35, efter et eksprestog var kørt fra Kyoto mod Shigaraki med omkring 700 passagerer, som skulle deltage i en international keramikfestival, som på dette tidspunkt blev holdt i byen. Dette tog tilhørte det nationale togselskab Japan Railways, der var blevet hyret til at gøre brug af skinnerne tilhørende et lokalt togselskab på ruten. Det var personalet fra dette, som tillod, at toget fra Kyoto kunne køre af sted på den ensporede strækning, hvor man ved en fejl samtidig gav et modkørende lokaltog tilladelse til at passere et rødt signal i den modsatte ende, så de to tog altså havde kurs mod hinanden, hvilket resulterede i et frontalt sammenstød.

Begge tog var i fuld fart, og ingen af lokoførererne kunne nå at slå bremserne i, før det var for sent. Kollisionen førte til, at begge førervogne blev kvast imod hinanden, mens den ene af vognene blev fuldkommen krøllet sammen, og det var da også i de forreste vogne, de fleste af de omkomne befandt sig. 30 af ofrene befandt sig i toget fra Kyoto, mens 12 befandt sig i lokaltoget, og begge lokoførere mistede desuden livet i ulykken, som de ikke kunne have forhindret, og som slet ikke var deres skyld. Det lokale bystyre havde nemlig set sig nødsaget til at hyre togsæt fra Japan Railways, fordi keramikfestivalen i Shigaraki viste sig at være så populær, at den tiltrak hundredtusindvis af besøgende, hvilket var mere, end de lokale tog kunne håndtere. Da man valgte at indhente togsæt fra Japan Railways havde man dog ikke taget højde for, at disse var udstyret med et helt andet styresystem, som ikke gav hovedkontoret besked om, at de befandt sig på skinnerne, selvom dette blev registreret af signalerne, som derfor viste rødt. Hos hovedkontoret gik man derfor ud fra, at dette måtte være en fejl, og det var af den grund, man tillod lokaltoget at køre afsted, hvorved det satte kursen direkte mod et andet tog.

Al togkørsel på strækningen blev indstillet i et halvt år, og i stedet for at køre med to tog i timen, gik man ned til kun at køre en enkelt gang i timen. Keramikfestivalen skulle have været i gang frem til den 26. maj, men blev aflyst dagen efter. Der er siden blevet opført et mindesmærke nær ulykkesstedet, og i 1999 fik ofrene og de efterladte tilkendt erstatning fra de to togselskaber.

Total Page Visits: 275 - Today Page Visits: 1