Tomozuru-katastrofen

Tomozuru

 

Tomozuru var en torpedobåd, som blev taget i brug af den japanske flåde den 24. februar 1934. Skibet nåede imidlertid kun at være søsat i godt og vel 2 uger, for allerede den 12. marts kæntrede det nemlig under en storm, hvilket endte med at koste 100 mænd livet. Ulykken skete midt om natten, hvor Tomozuru forlod flådebasen i SaseboKyushu for at foretage en træningsøvelse på det åbne hav sammen med to andre skibe. Grundet stormfuldt vejr blev alle tre både imidlertid kaldt tilbage til flådebasen, men vindstyrken var så stærk, at de i timevis måtte kæmpe for at nå sikkert tilbage i havn, og omkring klokken 4 bemærkede man på de to andre skibe, at Tomozuru forsvandt ud af syne, idet lyset på skibet uden videre gik ud, ligesom man ikke længere kunne etablere radiokontakt.

Man formodede, at Tomozuru blot var drevet ud af kurs, indtil det begyndte at blive lyst, og det dermed stod klart, at båden ikke var til at få øje på i miles omkreds. Der blev derfor taget kontakt til flådebasen, hvorfra man i det endnu stormfulde vejr iværksatte en eftersøgning efter Tomozuru, og klokken 14 - ti timer efter skibet forsvandt - lykkedes det at finde frem til det ude på havet, hvor det lå og flød rundt på vandet med bunden i vejret. Stormen havde simpelthen formået at vælte torpedobåden rundt, og med en fuld besætning ombord var der således tale om en tragedie, idet der ikke var liv at spotte omkring skibet. Da man nærmede sig kunne man dog høre, at der blev banket inde fra Tomozuru, og at der var overlevende, som sad fanget derinde. Det var dog først næste morgen, det lykkedes at få trukket det kæntrede skib tilbage til land, og det kommende døgn fik man reddet 13 overlevende mænd ud, mens 72 andre blev fundet druknet. Yderligere 28 mænd forsvandt i bølgerne, og det endelige dødstal nåede således op på præcis 100.

Ulykken skyldtes, at Tomozuru sammen med andre japanske torpedobåde var blevet forsynet med så meget udstyr, at vægten ikke harmonerede med skibets metacentriske højde. Der skulle derfor ikke mere end en 40 graders hældning til, før det væltede om på siden, men dermed forblev Tomozuru også intakt og kunne således fortsætte i tjeneste efter at være blevet modificeret. Ulykken kastede imidlertid lys over et omfattende problem i den japanske flåde, idet man fandt ud af, at den byggestandart, man anvendte ved opførelsen af skibe, slet ikke var hensigtsmæssig, og af den grund måtte man gøre brug af helt nye modeller og samtidig ombygge mange af de skibe, der allerede var i brug.

Tomozuru forblev i brug frem til Anden Verdenskrig, hvor den blev sænket af USA ved Okinawa

 

Total Page Visits: 419 - Today Page Visits: 1