Ukishima Maru-forliset

Ukishima Maru-forlisetUkishima Maru blev søsat som passagerfærge i 1937, men blev under Anden Verdenskrig overtaget af den japanske flåde og omdannet til et krigsskib. Da Japan endte med at lide nederlag i krigen i august 1945, fik Ukishima Maru sin oprindelige funktion tilbage, da det blev besluttet, at skibet skulle bruges til at fragte koreanere fra japanske arbejdslejre tilbage til Korea. Den 22. august blev hundredvis af koreanske tvangsarbejdere og deres familier løsladt fra en militærfacilitet i Aomori-præfekturet og sat ombord på Ukishima Maru, men før skibet satte kurs mod Korea gjorde det dog hold i Maizuru i Kyoto-præfekturet, fordi man sejlede langs den japanske kyst for at forhindre eventuelle sammenstød med ubåde og havminer.

Ukishima Maru ankom til Maizuru den 24. august, hvor en eksplosion imidlertid endte med at ramme skibet, der således gik ned, hvorved 549 af de ombordværende omkom – nogle under selve eksplosionen, mens endnu flere druknede. Blandt de døde var 524 af disse koreanere, hvilket førte til spekulationer om, hvorvidt der var tale om intern sabotage fra japanernes side for at forhindre, at omverdenen fik kendskab til de rædsler, som de koreanske tvangsarbejdere havde været udsat for under Anden Verdenskrig. Selvom det officielle antal dræbte lyder på 549, så erkender Japan at tallet kan være højere, idet der var flere tusind personer ombord på skibet, men at der ikke blev ført protokol over det egentlige antal passagerer, så det altså er umuligt at fastslå, hvor mange der egentlig døde.

I både Nord- og Sydkorea er det selv den dag i dag en udbredt opfattelse, at Japan bevidst valgte at sprænge Ukishima Maru i luften, men japanernes undersøgelse af ulykken konkluderede dog, at man paradoksalt nok havde ramt en havmine i Maizuru, fordi man valgte at lægge til kaj, før minerydderen havde sikret havnen. I løbet af Anden Verdenskrig havde den amerikanske fløde smidt tusindvis af havminer i havet omkring Japan, og da krigen sluttede blev det estimeret, at der fortsat drev over 6000 miner rundt i det japanske farvand. USA anerkendte således, at det efter alt at dømme var en af deres havminer, der var skyld i, at Ukishima Maru forliste, og det var desuden kun den første japanske passagerfærge, der blev ramt af en havmine i efterkrigstiden, hvor knap 2000 mennesker endte med at dø i skibsforlis forvoldt af havminer. Af disse var Ukishima Maru-forliset dog det med flest dødsofre, og de omkomne bliver stadig mindet af koreanere såvel som japanere på årsdagen for ulykken.

 

Total Page Visits: 189 - Today Page Visits: 1