Den 9. november 1974 ankom tankskibet Yuyo Maru 10 til Tokyo Bugt, hvor det efter planen skulle lægge til kaj i Kawasaki med sin last bestående af 57.000 tons propan, butan og nafta, som var blevet hentet fra Saudi-Arabien. Klokken 13.37 kolliderede det store tankskib dog med et liberiansk fragtskib kaldet Pacific Alice, hvilket resulterede i, at der gik hul på skroget på Yuyo Maru 10, hvorved lasten blev antændt, og en eksplosion brød ud. Det liberianske fragtskib blev da overhældt med brændende nafta, og der gik således også ild i dette, mens vandoverfladen udviklede sig til et flammehav. Alle besætningsmedlemmer ombord på Pacific Alice - foruden en enkelt, der fik reddet sig overbord i tide - mistede livet, og det samme gjorde fem mand ombord på Yuyo Maru 10, hvor yderligere syv blev såret. I alt endte 33 mænd med at omkomme i ulykken.
Mens det var muligt at transportere det mindre fragtskib bort, så var det umuligt at slukke den brændende last på Yuyo Maru, og man var derfor bange for, at det ville føre til en katastrofe, hvis skibet blev trukket i havn. Af den grund besluttede man sig for at trække skibet ud fra Tokyo bugt, så det kunne brænde ud på sikker afstand. Skibet forholdt sig flydende, og efter at have brændt i to uger blev det besluttet at Yuyo Maru skulle sænkes, hvilket blev gjort med brug af luftbomber og torpedoer fra den 26. november og frem til den 28. hvor det omsider lykkedes at få det brændende skib til at gå ned, og dermed blev ilden også slukket.
Begge de implicerede skibe fik ansvaret for ulykken, fordi ingen gjorde noget for at afværge kollisionen, men det var dog fragtskibet, som havde vædret Yuyo Maru 10, så skylden lå hos besætningen på Pacific Alice, hvor de fleste altså var omkommet, så ingen kunne blive dømt i sagen. Kaptajnen på Yuyo Maru 10 blev dog suspenderet i en måned, fordi han havde haft ansvaret for tankskibets færden.