Seto Ohashi

Seto OhashiSeto Ohashi, der direkte oversat betyder Den Store Seto-bro, er et 13,1 kilometer langt brosystem bestående af 11 broer, som tilsammen forbinder Okayama-præfekturet på Honshu med Kagawa-præfekturetShikoku. Brosystemet krydser det japanske indlandshav og er et ud af tre, der forbinder Honshu og Shikoku med hinanden, men Seto Ohashi er den eneste bro, som det er muligt at krydse med tog, idet den består af to dæk, hvilket desuden gør den til den længste bro af sin slags i verden. Det øverste dæk er en forlængelse af Seto-Chuo-motorvejen, mens der på det nederste dæk er jernbanespor i begge retninger, hvor Seto Ohashi-linjen kører mellem Okayama og Takamatsu. Disse er desuden designet sådan, at shinkansen i fremtiden vil kunne benytte sig af sporene, men indtil videre er Shikoku den eneste af de fire hovedøer, hvor det japanske lyntog ikke har forbindelse til. Broen stod færdig i 1988 som den første af de tre brosystemer mellem Honshu og Shikoku, efter konstruktionen af den var blevet påbegyndt 10 år tidligere. Seto Ohashi erstattede en færgerute, der kunne krydse indlandshavet på en time, men broen har gjort det muligt at passere mellem Honshu og Shikoku på 20 minutter. De i alt 11 broer består af fem viadukter, der er bygget henover fem småøer i det japanske indlandshav, samt tre hængebror, to skråstagsbroer og en gitterbro, som strækker sig over havet og derfor har fået deres egne navne, men officielt er de altså ikke selvstændige broer, men derimod led i et større system. Seto Ohashi-broen er blandt andet søsterbro til Øresundsbroen.

 

Total Page Visits: 430 - Today Page Visits: 1