Battle Programmer Shirase

Original titel: BPS: Batoru Puroguramaa Shirase Type: Serie Studie: AIC År: 2003-04 Genre: Komedie Antal afsnit: 15 Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Originalt værk
Battle Programmer Shirase foregår i virkelighedens Japan uden overnaturlige elementer udover teknologisk kløgtige mennesker. Karakterdesignet varierer og er for nogle personers vedkommende mere realistisk end for andre, der eksempelvis har store øjne og unaturlige hårfarver. Akira Shirase er en selvstændig programmør, som nu og da hverves til opgaver, hvor hans ekspertise er påkrævet - eksempelvis under hackerangreb begået af hans ærkefjende fra USA.
Denne serie består i virkeligheden af 5 episoder, der hver er blevet opdelt i tre dele på cirka 10 minutter. Så selvom der godt nok er 15 afsnit, så er det en kort serie, der er hurtig at komme igennem. Dette skyldes, at Battle Programmer Shirase blev aflyst, eftersom det ikke er en særlig god serie. Selvom der kun er 5 afsnit, så er det overordnet set den samme historie, der benyttes i dem alle, hvor Shirase hverves til at udføre en opgave af en mænd, der både ligner og lyder som hinanden. Mange scener går igen, så det generelt bare bliver en spiral af gentagelser, uden der rigtig er noget substans. Seriens styrke er dens stil, der minder lidt om en blanding af Serial Experiment Lain og Paranoia agent, men så er det irriterende, at de kvindelige karakterer skal ødelægge det med deres puttenuttede design og pibende stemmer. Der er også lige en masse pædofile undertoner, som man godt kunne have været foruden, da det hører til i en anden genre inden for anime, og desværre er det dette aspekt, der er mest fokus på, selvom serien handler om computere.
Favoritkarakter: Transvestitten  Plot: 5/10 Karakterer: 5/10 Stemmer: 6/10 Animation: 7/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

6/10

Battle Programmer Shirase