Devilman: The Demon Bird

Original titel: Debiruman Yocho Shireenu Hen Type: Spillefilm Studie: Oh! Production Instruktør: Umanosuke Iida År: 1990 Genre: Fantasy, action Spilletid: 50 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Devilman", som blev udgivet i 1972 af Go Nagai
Devilman: The Demon Bird er anden film i fortællingen om Devilman. Filmen foregår i virkelighedens verden, hvor der dog eksisterer dæmoner, som blandt andet kan besætte mennesker, så de kan få overnaturlige kræfter. Udover dette har folk dog ingen unaturlige evner. Karakterdesignet er anatomisk set realistisk, men folks ansigter varierer meget. Efter at være blevet besat af dæmonen Amon er Akira i stand til at tranformere sig om til Devilman, hvilket dog gør ham til et mål for dæmoner, som betragter ham som en fjende. Heriblandt fugledæmonen Sirène, der vælger at angribe Akira for at slå ham ihjel.
Som en efterfølger til Devilman: The Birth besvarer denne film ikke ligefrem mange spørgsmål, men bygger i stedet videre på et univers, man som seer aldrig rigtig er blevet introduceret for. Præcis som med den første film, så er denne pakket med action, og jeg vil sige, at den faktisk ikke indeholder andet. Det er ironisk nok også grunden til, at jeg kan lide den, for hvis man endelig skal se en handlingsløs anime, så er dette faktisk en god film at bruge tid på. Animation og stil har modtaget en opdatering i forhold til den første film, og særligt farverne er jeg vild med. Det er bare så ærgerligt, at denne film blot er et enkeltstående indslag i en fortælling, man ikke forstår, fordi skaberne er gået ud fra, at man åbenbart har læst mangaen eller set TV-serien fra 70'erne. I det mindste får vi da svar på, hvad der skete med Akiras forældre i et tiltrængt øjeblik med menneskelige følelser, men derfra er det nøgenhed og vold, der tager over som de bærende elementer. Igen er det dæmonernes design, der fanger mig mest, og særligt Sirène virker som en interessant karakter. Og så er det også interessant, at duellen mellem hende og Devilman kan være så medrivende, at man slet ikke bemærker, at hun har bare bryster.
Favoritkarakter: Sirène Plot: 7/10 Karakterer: 6/10 ' Stemmer: 7/10 Animation: 8/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Devilman: The Demon Bird