Devilman: The Birth

Original titel: Debiruman Tanjou Hen Type: Spillefilm Studie: Oh! Production Instruktør: Umanosuke Iida År: 1987 Genre: Fantasy, action Spilletid: 50 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Mangaen "Devilman", som blev udgivet i 1972 af Go Nagai
Devilman: The Birth er første film i fortællingen om Devilman. Filmen foregår i virkelighedens verden, hvor der dog eksisterer dæmoner, som blandt andet kan besætte mennesker, så de kan få overnaturlige kræfter. Udover dette har folk dog ingen unaturlige evner. Karakterdesignet er anatomisk set realistisk, men folks ansigter varierer meget. Før i tiden eksisterede der dæmoner på Jorden, som nu er begyndt at vågne og true menneskeheden. Ryou slutter sig til sin barndomsven Akira i forsøget på at blive besat af dæmoner, så de på den måde kan blive stærke nok til at bekæmpe dæmonverdenen.
Denne film er en visualisering af udtrykket "well that escalated quickly" for hele handlingen udspiller sig på under et døgn, hvor man som seer bliver revet frem og tilbage fra den ene hæsblæsende scene til den anden uden nogen flydende overgang mellem disse. På samme måde bliver hovedpersonen Akira hevet fra hverdagslivet ind i et univers med dæmoner, men alligevel tager han det forholdsvist roligt og er med på alt, bare fordi hans ven (fra barndommen!) beder ham om det. Det er dog lidt ærgerligt, at man ikke rigtig lærer personerne at kende, eller at der i det hele taget er nogle personer. Selve karakterregistret består overordnet set af 3 karakterer, men der ikke lagt vægt på eksplicit at skildre forholdet imellem dem, så filmen bliver mest af alt bare action med drama på. Det er som om man har gået ud fra, at seerne er bekendte med Devilman-serien, for filmen er ikke rigtig nogen introduktion til universet. Man bliver snarere trukket direkte ind i det og må selv finde hoved og hale i handlingen. Overordnet set er det en ret brutal film, som vist bare har haft til formål at chokere, men den er dog også interessant på grund af dæmonerne, der har nogle ret kreative designs Et godt råd er, at man ikke skal se filmen på engelsk, for så får den pludselig status som komedie.
Favoritkarakter: Akira Plot: 5/10 Karakterer: 4/10 ' Stemmer: 7/10 Animation: 6/10 Stil: 6/10 Overordnet karakter:

5/10

Devilman: The Birth