Memories

Original titel: MEMORIES Type: Antologi Studie: Studio 4°C & Madhouse Instruktør: Koji Morimoto, Tensai Okamura & Katsuhiro Otomo År: 1995 Genre: Sci-fi, mysterie, komedie Spilletid: 113 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Tre mangahistorier af Katsuhiro Otomo
Memories består af tre separate kortfilm: Magnetic Rose foregår i fremtiden og udspiller sig i rummet, hvor fire astronauter støder ind i en klynge affald, der viser sig at være hjemsøgt af minder. Da dette segment udspiller sig i fremtiden er der visse sci-fi-aspekter og sågar spirituelle elementer, men karaterdesignet er temmelig realistisk. Stink Bomb foregår i virkelighedens Japan, hvor en mand kommer til at spise en pille, der gør, at han udvikler en giftig gas, der spreder panik i landet. I dette segment er karakterdesignet mindre naturtro, og der er ligeledes mange sjove og overdrevne ansigtstræk, men udover det videnskabelige element, så er handlingen forholdsvis realistisk. Cannon Fodder foregår i en fiktiv by, hvor indbyggerne ikke har andet at lave i tilværelsen end at vedligeholde en masse kanoner, som dagligt affyres mod en fjende. Karaktererne i dette segment er ikke særlig realistiske i deres udseende, men selvom handlingen foregår i en fiktiv verden, så er denne troværdig trods teknologiens dominans.
Det er svært at bedømme denne film som helhed, fordi de tre kortfilm, som den består af, er vidt forskellige. Jeg synes, man har gjort det rigtige ved at starte med Magnetic Rose, for når man tænker på, at filmen er fra 1995, så bliver man blæst tilbage af animationen, den realistiske stil og de imponerende effekter. Denne lille film kan sagtens måle sig med Ghost in the Shell fra samme år. Det, der skal fortælles, bliver fortalt på kort tid, men for min skyld måtte der godt have været tale om en rigtig film, så man også kunne lære karaktererne bedre at kende, for fælles for alle tre kortfilm er, at det bliver en overfladisk fortælling, som ikke rigtig fanger en og giver en lyst til at se dem igen. Stink Bomb er sort komedie på et højt niveau, og den er faktisk også ret flot lavet. Her er det tydeligt, at Otomo også står bag Akira, fordi stilen er den samme, og det vækker lidt nostalgi, når man ser den. Også på grund af detajerigdommen i baggrundene. Connon Fodder trækker filmen ned, for der sker absolut intet i den, udover at man følger en familie i deres ret ligegyldige tilværelse, men det er netop også for at vise, hvor intetsigende livet er, når man lever det ved at bekrige andre, og det kommer også til udtryk i manglen på farver og karakterernes døde udseende. Så moralemæssigt fungerer den, selvom stil og animation minder om noget fra 70'erne. Det mest fascinerende ved den er fraværret af sceneskift, så store dele af handlingen foregår med en slags glidende kameraføringseffekt.
Favoritkarakter: Nobuo Plot: 8/10 Karakterer: 6/10 Stemmer: 7/10 Animation: 9/10 Stil: 8/10 Overordnet karakter:

8/10

Memories