Villain

Original titel: Akunin Instruktør: Lee Sang-il År: 2010 Genre: Krimi, romantik, drama, thriller Spilletid: 139 minutter
Yuichi Shimizu er en ensom ungkarl med afbleget hår, der bor med sin bedstemor, som han er opvokset hos, efter hans mor forlod ham som lille. For at finde kærligheden forsøger Yuichi sig med onlinedating, hvor han møder kvinden Mitsuyo Magome, som han udvikler et forhold med. Forinden har Yuichi dog haft noget kørende med en anden kvinde, som han mødte online, og da det viser sig, at hun blev dræbt, samme dag som han sidst var sammen med hende, varer det ikke længe, før han bliver mistænkt for mordet og efterlyst i hele landet.
Denne film er en sand tragedie forstået på den måde, at der ikke er en lykkelig afslutning for nogen af de medvirkende i filmen. Det er en rørende skildring af, hvordan et drab påvirker de implicerede parter - både de efterladte men også den skyldige, som man i dette tilfælde ikke kan undgå at få medlidenhed med, da det tydeligvis er filmens formål - mest fordi det først er ret sent inde i filmen, man finder ud af, hvem morderen egentlig er, og der har man allerede lært vedkommende at kende som en person. Som seer sættes man i et moralsk dilemma, når forbryderen bliver portrætteret som et menneske frem for en kriminel, for man bliver tvunget til at tage stilling til, om hjertet er vigtigere end loven. Det er en af de sjældne film, hvor det er op til publikum selv at udpege skurken, og efter den er færdig, efterlades man tilbage med en masse spørgsmål - både til handlingen og sig selv, og det er bare fedt, når film formår at lege med ens egne overbevisninger og sætte dem på prøve, i stedet for at det altid bliver en stereotyp skildring af den gængse opfattelse af det gode og det onde.
Favoritkarakter: Yuichi Plot: 10/10 Karakterer: 8/10 Skuespil: 8/10 Afslutning: 8/10 Det visuelle: 9/10 Overordnet karakter:

9/10

Villain