.

Gonin

.

Gonin

.

Gonin

Bandai står i gæld til den japanske mafia, men kan ikke overskue at skulle betale lånet af. Af den grund vælger han at slå sig sammen med fire andre mænd, så de kan bestjæle mafian. Men dermed bliver de fem også gjort til mål for en større hævnaktion.

Dette er på mange måder en typisk gangsterfilm med de sædvanlige usympatiske karakterer i et dystert miljø med en absurd mængde skyderi. Og ligesom med mange andre gangsterfilm handler denne om bedrag og illoyalitet, hvilket naturligvis bliver straffet med tortur, vold og død. På den måde er det en lidt stereotyp film, men det specielle er dog, at den finder sted, efter den økonomiske boble bristede, så den som sådan mest skildrer det moralske forfald, der prægede 1990'erne i Japan, hvor økonomiske kriser gjorde mange desperate efter penge.

Det er også desperation, der fører fem mænd til at slå sig sammen og stjæle penge fra mafiaen, hvilket naturligvis kun kan ende galt, så størstedelen af filmen består af jagten på de fem (Gonin betyder direkte oversat "fem personer"), og det er sådan set også det interessante ved filmen, fordi man jo ved, at de har brudt loven, men alligevel har de stjålet fra kriminelle, så det er lidt svært at holde med tyvene, samtidig med at det jo egentlig er dem, man hepper på.

Dette skyldes i bund og grund, at der ikke er nogen fornuftige og sympatiske karakterer, man kan identificere sig med. Generelt bliver de fem mænd også skildret som ofre for det ene og det andet, så det er meningen, at man skal få ondt af dem og forstå deres handlinger, men det bliver en anelse for Olsen Banden-agtigt, når man så bliver egoistisk og går efter svimlende 100 millioner yen. At føre sin egen ulykke over på andre kan aldrig blive acceptabelt, og slet ikke når man ikke ligefrem lider.

Politiet er på klassisk vis fraværende, så blodudgydelser kan få lov at udspille sig på offentligheder steder i Tokyo, hvilket sammen med det ustoppelige skyderi naturligvis skal gøre handlingen dramatisk, hvilket den da også er. Den er dog også usammenhængende og en anelse forvirrende, fordi man ikke rigtig sættes ind i karaktererne og deres problemer.

Dermed bliver det en meget overfladisk historie uden substans, men der er trods alt også et par interessante scener og elementer, der får den til at skille sig ud fra mængden. Homoseksuelle lejemordere ser man eksempelvis ikke hver dag, og tyvebanden er trods alt også en unik samling eksistenser fra forskellige lag, så ikke alle hører til i en gangsterfilm.

Favoritkarakter: Mitsuya

6/10
Total Page Visits: 120 - Today Page Visits: 1