Ebirah, Horror of the Deep

Ebirah, Horror of the Deep

Ebirah, Horror of the Deep

Ebirah, Horror of the Deep

Ebirah, Horror of the Deep

Ebirah, Horror of the Deep

Da fire mænd havner på en ø i Stillehavet, bliver de viklet ind i en hemmelig organisations atomeksperiment, alt imens det viser sig, at Godzilla ligger og sover på øen, der desuden er omgivet af hav, hvor havuhyret Ebirah regerer.

Dette er den syvende Godzilla-film i rækken og en af de bedre Kaiju-film, fordi der med de menneskelige karakterer bliver fortalt en gennemtænkt og til dels interessant historie. Kaiju-genrens minus er fortsat skuespillet, men man har for en gangs skyld gjort noget ud af at gøre menneskerne til en del af historien, så de ikke bare bliver unødvendige biroller. Dermed fylder de dog også meget, så det kun er den sidste halvdel af filmen, der er spækket med kaijuer, hvor man både har Godzilla, Ebirah, Mothra og en besynderlig kæmpekondor, hvis oprindelse forbliver en gåde, og det samme gælder faktisk med Ebirah.

Mothra optræder desværre kun kort, så det er Godzilla og Ebirah, der udgør hoved-kaijuerne, og heldigvis er de også rivaler, så der er nogle gode kampe imellem dem. Der er også et humoristisk indslag, hvor de spiller bold med en sten, hvilket er lidt for fjollet, for jeg vil hellere se ødelæggelser, og dem er der desværre ikke så mange af, eftersom handlingen foregår på en ø.

Generelt gik man i denne tid efter at skabe flere kaijuer og anbringe disse afsides det menneskelige samfund, så selve katastrofeelementet forsvandt ved kaiju-genren, hvilket er ærgerligt - men sådan er det med åbenlyse budgetproduktioner. Det samme gælder lyd og musik, der for denne films vedkommende er meget 60'er-agtig. Det bliver også indviklet, når man gør brug af de samme skuespillere på tværs af film, fordi man aldrig ved, om de spiller de samme karakterer eller nye personer.

Godzilla

6/10
Total Page Visits: 81 - Today Page Visits: 1