Aku no Hado

Original titel: Aku no Hado: Satsujin Bunsekihan Supinofu Instruktør: Daisuke Yamamoto År: 2019 Genre: Thriller, krimi, mysterie Antal afsnit: 5
En seriemorder huserer i byen Kawasaki, hvor de lokale politi mistænker den unge Naoya, fordi han blev set med det seneste offer. Naoya efterforsker dog selv sagen, og han har ingen tiltro til politiet, efter han som barn blev kidnappet sammen med sin mor, der aldrig blev fundet igen.
Denne serie burde egentlig være meget længere, for udgangspunktet er sådan set fint, men det bliver en meget komprimeret fortælling med få karakterer og mange udeladte elementer. Seriens længde skyldes, at den er en del af en antologi bestående af flere mindre krimi-serier, men der er dog tale om en enkeltstående serie. Opsætningsmæssigt minder Aku no Hado lidt om Forbrydelsen, idet der er den samme dystre stemning uden tilstedeværet af sollys, mens der er mere fokus på karakterer frem for selve forbrydelsen. Hele serien går sådan set også bare ud på at finde en morder, men fordi der kun er én mistænkt, og karakterregistret er ekstremt begrænset, så er det temmelig nemt at regne ud, hvem morderen er. Man bliver heller ikke ligefrem revet med i fortælling, fordi der ikke gås i dybden med hverken personerne eller selve plottet. Vi ved bare, at der er en seriemorder løs, og at politiet mistænker en ung mand, som af ukendte årsager selv efterforsker sagen. Og det er det... Herudover er der en del ubesvarede spørgsmål samt en forudgående historie i form af en kidnapning, som ikke rigtig tages op, men selve fundamentet til handlingen lader til at være konceptet om, hvordan folk kan blive så traumatiserede, at de bliver til fare for andre.
Favoritkarakter: Naoya Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Skuespil: 7/10 Det visuelle: 8/10 Overordnet karakter:

7/10

Aku no Hado