Blue Impulse er navnet på en luftakrobatisk enhed tilknyttet det japanske forsvar. Gruppen blev dannet i 1960 og bestod dengang af seks jagerfly af typen F-86 Sabre, som blev benyttet til årlige flyopvisninger med det formål at underholde japanerne og dermed styrke deres støtte til forsvaret. Blue Impulse har imidlertid været ramt at flere ulykker gennem tiden, men de fleste har fundet sted under træningen - foruden et enkelt uheld, som hændte under en af Blue Impulses flyopvisninger på luftbasen i Hamamatsu, hvor enheden holdt til i 1982.
Dengang var man gået over til at benytte supersoniske jetfly af typen Mitsubishi T-2, som blev taget i brug i juli 1982. Kun få måneder senere lagde luftbasen i Hamamatsu så grund til den eneste dødsulykke under en japansk flyopvisning, da Blue Impulse stod bag en sådan den 14. november, hvor de seks fly tog del i et fælles dyk mod jorden, hvor det ellers var planen, at de alle skulle rette op og flyve i hver sin retning som en blomst, der åbner sine kronblade. Desværre var det kun fem af flyene, der formåede at gøre dette, idet det sidste fly fortsatte mod jorden, hvor der desværre ikke var tid til, at piloten kunne nå at skyde sig selv ud med katapultsædet, eftersom selve styrtet jo var en del af en manøvre, som gik galt.
Flyet styrtede ned på en parkeringsplads, hvor et dusin mennesker blev kvæstet, da dette eksploderede, hvorved den 30-årige pilot, debutanten Kiyoshi Takashima, blev dræbt på stedet. Flere bygninger brød i brand, ens en mørk røgsøjle begyndte at stige op mod himlen, så alle blev klar over, hvad der var sket, og hele hændelsen blev desuden dokumenteret på film af tilstedeværende nyhedsmedier. Luftopvisningen blev omgående afbrudt, og da det stod klart, at de 70.000 opmødte netop havde bevidnet en dødsulykke, valgte Blue Impulse at indstille sine luftopvisninger, ligesom man besluttede sig for at flytte enheden til luftbasen i Matsushima.
Ulykken skyldtes muligvis, at fem af piloterne skulle følge en såkaldt anfører, og efterligne hans bevægelser på under et sekund. Men da anføreren af ukendte grunde tøvede med at rette op under manøvren, glemte Kiyoshi Takashima muligvis at orientere sig, fordi han var alt for fokuseret på at følge anførerens fly, hvorimod de tre andre piloter tog initiativ til at rette op i tide. Han var nemlig det yngste medlem i gruppen, og da dette var hans første opvisning, kunne han have været mærket af nervøsitet. Helt nye træningsmetoder og sikkerhedsforanstaltninger, blev derfor taget i brug, og Blue Impulse gav ingen offentlige opvisninger før et år efter ulykken, hvor man holdt sig til simple manøvrer, før luftakrobatik gradvist atter blev inkorporeret i programmet i 1984.