Om aftenen den 2. juni 1968 lettede et militærfly af typen McDonnell Douglas F-4 Phantom II fra den amerikanske luftbase i Itazuke i Fukuoka på Kyushu. Flyet skulle afsted på en træningsøvelse, men kort efter at være lettet oplevede piloten dog tekniske problemer, og han måtte derfor benytte sig af katapultsædet til at skyde sig selv ud fra flyet, da det pludselig begyndte at styrte mod Kyushu Universitet, hvor flyet styrtede direkte ind i en bygning, der var ved at blive opført. Der var derfor ingen mennesker til stede, ligesom bygningsarbejderne ikke var på arbejde, eftersom det heldigvis var en søndag aften.
Selvom ingen mennesker kom til skade i ulykken, så vakte denne debat, idet dette blot var et ud af flere flystyrt med fly fra amerikanske luftbaser, hvorved tilstedeværelsen af disse førte til diskussion om, hvorvidt de overhovedet skulle eksistere i Japan, eftersom okkupationen for længst var overstået. En af aftalerne var dog, at det amerikanske militær skulle have lov til at besidde baser i Japan, men da disse satte menneskeliv i fare, førte denne flyulykke blandt andet til protester, hvilket havde den konsekvens, at amerikanerne valgte at begrænse deres træningsøvelser i området. Hændelsen resulterede ikke desto mindre i et studenteroprør ved Kyushu Universitet, hvilket blot var et ud af mange, man i denne periode oplevede i Japan.
Luftbasen i Itazuke blev nedlagt i 1972 og senere omdannet til Fukuoka lufthavn.